Camera's op de N414 tussen Baarn en Bunschoten Hollandse Hoogte | Caspar Huurdeman

Provinciale wegen behoren tot de gevaarlijkste wegen van Nederland. Om daar iets aan te doen, wordt dit jaar op twintig N-wegen trajectcontrole ingevoerd. Op veel plekken worden die al een tijd getest. Vandaag gaat het traject aan op de N414 tussen Baarn en Bunschoten.

"Twee camera's aan weerszijden van een bepaald traject meten exact hoelang iemand over het traject doet", zegt Achilles Damen van het Landelijk Verkeersparket. "Het systeem rekent dan uit hoe hard iemand gemiddeld gereden heeft op dit traject."

De camera's zijn volgens Damen hard nodig:

Trajectcontrole op N-weg: 'Er vonden hier te veel ongevallen plaats'

Volgens Damen wordt "stelselmatig te hard gereden" op de route en dat leidt tot ongevallen. "Er zijn hier afgelopen jaar veertien ernstige ongevallen gebeurd met vijf gewonden en een dode en we willen dat dat naar nul teruggaat."

In de loop van het jaar wordt trajectcontrole ook ingevoerd op negentien andere wegen in Nederland:

NOS

Bij metingen voorafgaand aan de invoering van de trajectcontrole op de N414 reed 65 procent van het verkeer harder dan de toegestane 80 kilometer per uur. 28 procent van hen reed harder dan 87, de snelheid waarmee je, na aftrek van een ondergrens voor bekeuren van 4 kilometer per uur en een meetcorrectie van 3 kilometer per uur, een boete krijgt.

Te hard rijdend verkeer is vooral gevaarlijk voor mensen die willen afslaan naar de boerderijen en een manege langs de N414. Ze lopen het gevaar van achteren aangereden te worden omdat ze voor het afslaan hun snelheid hebben verlaagd en achteropkomend verkeer dat niet op tijd ziet. Ook als ze de weg willen opdraaien, levert het gevaar op omdat ze de snelheid van het verkeer vaak niet goed inschatten.

Een vijfde van alle verkeersdoden

Uit een onderzoek van de ANWB bleek vorig jaar dat provinciale wegen de gevaarlijkste wegen van Nederland zijn. Zes procent van de wegen geldt als provinciaal, twintig procent van de dodelijke slachtoffers valt op dit soort wegen. In Nederland kwamen de afgelopen vier jaar 427 personen om het leven op een provinciale weg of fietspad. Trajectcontroles moeten daar nu verandering in gaan brengen.

STER reclame