Het veelbesproken F1-stuur van Mercedes ANP

Het nieuwe stuur waarmee Mercedes de Formule 1-wereld donderdag bij de eerste testweek in Barcelona verraste, zorgt bij Max Verstappen niet voor onrust.

De Limburger wilde er vrijdag op de slotdag van de eerste week weinig woorden aan vuil maken. "Ik kan er eigenlijk niets over zeggen, want ik heb er nu eenmaal niet mee gereden."

DAS-systeem

Mercedes reed een dag eerder met het DAS-systeem, waarmee Lewis Hamilton duidelijk zichtbaar op het rechte stuk zijn stuur iets naar zich toetrok en de stand van de wielen iets veranderde.

Vlak voor een bocht duwde de Brit het stuur weer terug in de originele stand. De aanpassing zou in de bochten gunstig zijn voor het gedrag van de auto en op het rechte eind voor meer snelheid zorgen.

Max Verstappen na zijn laatste testsessie vrijdag in Barcelona ANP

Mercedes wilde niet veel kennis delen over de noviteit, maar verklaarde dat het systeem legaal is en dat de internationale autosportfederatie FIA op de hoogte is van de vernieuwing. Andere teams, waaronder Red Bull van Max Verstappen, betwijfelen of het systeem wel gebruikt mag worden.

Geen schrik

Verstappen verklaarde in Barcelona dat hij zich er niet druk over maakte. "Ik ben er niet van geschrokken. Wij moeten naar onszelf kijken; uitgaan van eigen kracht en focussen. Dat is veel belangrijker. Ik maak me geen zorgen over dat stuur."

De kopman van Red Bull gaf wel toe dat hij de stunt van Mercedes niet had verwacht. "Maar het is niet mijn taak in het team om dit soort dingen te verzinnen. Ik moet uit de auto halen wat er in de auto zit met de dingen die aanwezig zijn."

Legaal of illegaal?

De vraag is of Mercedes het wel mag gebruiken in het raceseizoen. "Ik houd me niet bezig met de vraag of het legaal of illegaal is. Dat laat ik aan de engineers over", gaf Verstappen aan.

STER reclame