Vliegtuigen en verkeerstoren op Schiphol ANP

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) denkt nog na over juridische stappen tegen de regionale omroep NH Nieuws. Het gaat om een geluidsfragment vanuit de verkeerstoren dat de omroep openbaar maakte.

In het fragment is volgens NH Nieuws te horen dat de verkeersleiding vliegtuigen laat landen op een gesloten baan op Schiphol. LVNL wilde dat het het fragment werd verwijderd, maar dat is niet gebeurd. LVNL dreigde daarop met een kort geding. Een woordvoerder zei vandaag dat LVNL zich nog beraadt op juridische stappen.

Een paar dagen terug maakte de regionale omroep bekend dat LVNL op zaterdag 18 januari zestien vliegtuigen achter elkaar had laten landen op een gesloten baan. Het zou 25 minuten hebben geduurd voordat de verkeersleiders doorhadden dat de baan niet was vrijgegeven. Na de doorstart van een Ryanair-toestel ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van gevaar.

Schiphol bepaalt of banen open of dicht zijn. De luchtverkeersleiding, die losstaat van Schiphol, moet zich daar aan houden. Als banen zonder toestemming gebruikt worden, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld omdat er mensen op de baan aan het werk zijn.

Journalistieke belang van fragment van hoge waarde

NH Nieuws liet eerder al weten het fragment niet te verwijderen omdat ze het maatschappelijke en journalistieke belang van het fragment van groot belang vindt.

Volgens advocaat Otto Volgenant, die NH Nieuws in deze zaak vertegenwoordigt, gaat het om openbaar radioverkeer dat ook nog eens publiekelijk te downloaden is. Ook wijst Volgenant erop dat LVNL zich ten onrechte verschuilt achter Europese regelgeving, die volgens hem niet van toepassing is op media. LVNL beroept zich op regels, waarin zou staan dat voorvallen tussen de verkeerstoren en een vliegtuig vertrouwelijk moeten blijven als er onderzoek wordt gedaan naar een incident.

STER reclame