Luchtverkeersleiding liet zestien vliegtuigen landen op gesloten baan Schiphol
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft op een zaterdag in januari zestien vliegtuigen achter elkaar laten landen op een gesloten baan op Schiphol. Dat meldt NH Nieuws, dat opnamen uit de verkeerstoren en data van Flightradar24 heeft geanalyseerd.
Daaruit blijkt dat op zaterdag 18 januari een toestel van Ryanair op 50 meter boven de gesloten baan hing, toen de piloten opdracht kregen om door te starten. Zestien toestellen zouden die dag al geland zijn op de Zwanenburgbaan, die nog niet door Schiphol was vrijgegeven.
Volgens de regionale omroep heeft het 25 minuten geduurd voordat de verkeersleiders doorhadden dat de landingsbaan nog niet was vrijgegeven. Na de doorstart van het Ryanair-toestel ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van gevaar.
Luister hier naar de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van Schiphol en de piloten van de Ryanair-Boeing:
Schiphol bepaalt of banen open of dicht zijn. De luchtverkeersleiding, die losstaat van Schiphol, moet zich daar aan houden. Als banen zonder toestemming gebruikt worden, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld omdat er mensen op de baan aan het werk zijn.
De miscommunicatie deed zich voor vlak nadat een toestel van Transavia een andere baan bezet had gehouden. Dat vliegtuig was vanuit Finland vertrokken toen de bemanning boven Zweden de boodschap kreeg dat ze opgestegen waren met een pin in het neuswiel. Het grondpersoneel was vermoedelijk vergeten die veiligheidspin te verwijderen.
Het vliegtuig kon veilig landen op Schiphol, maar de technische dienst van Transavia moest toen de landingsbaan op om de pin te verwijderen. De baan moest daarom dicht en de Zwanenburgbaan, die op dat moment nog was gesloten, werd gereed gemaakt voor landingen.
Het voorval is gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. LVNL doet zelf ook onderzoek.
LVNL eist verwijdering fragment
De LVNL eist dat NH Nieuws het fragment verwijdert waarin te horen is dat de luchtverkeersleiding vliegtuigen laat landen op een gesloten baan, en dreigt met een kort geding. De LVNL beroept zich volgens de regionale omroep op een Europese verordening, waarin zou staan dat opnames van de luchtverkeersleiding wel beluisterd mogen worden, maar niet opnieuw mogen worden gepubliceerd.
NH Nieuws zegt dat het maatschappelijke en journalistieke belang van dit fragment van dusdanig hoge waarde is, dat het fragment niet wordt verwijderd. De regionale omroep noemt de veiligheidssituatie op Schiphol een belangrijk thema.
Ook stelt NH Nieuws dat de luchtverkeersleiding selectief is met zijn eis. Zo noemde een communicatieadviseur van de verkeersleiding een opname op sociale media waarin koning Willem-Alexander als piloot te horen is een "mooi fragment". Ook liet de LVNL vorige maand een vlogger toe tot de verkeerstoren, die in zijn video ook geluidsfragmenten liet horen van een doorstartend vliegtuig.
De algemeen secretaris van journalistenvereniging NVJ heeft op Twitter laten weten dat het "zeer terecht" is dat NH Nieuws voet bij stuk houdt.