anp

Om een nieuwe ramp in het Waddengebied te voorkomen moet de zuidelijke vaarroute ten noorden van de Waddeneilanden zo snel mogelijk bij storm kunnen worden gesloten. Die oproep doet een Kamermeerderheid aan het kabinet.

D66, CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP vragen minister Van Nieuwenhuizen ook met een tijdelijke noodoplossing te komen, omdat de definitieve sluiting van de route bij storm niet zomaar geregeld is. Het kabinet moet daartoe met Duitsland in gesprek omdat de route door wateren van beide landen gaat, aldus de Kamer.

Nu er voor komend weekend opnieuw storm voorspeld is, maken de Kamerleden zich grote zorgen. Dat doen ook de burgemeesters op de Waddeneilanden, zoals die van Schiermonnikoog.

Gisteren verloor het Nederlandse schip OOCL Rauma 43 kilometer boven Ameland zeven containers met nog onbekende lading. En vorig jaar ontstond in het gebied een ecologische ramp toen de MSC Zoë 345 containers verloor.

'Eilanden aan lot overgelaten'

De politieke partijen vinden al langer dat de Wadden beter beschermd moeten worden. Nu door de storm weer containers in zee zijn gekomen, pleiten ze voor snelle actie en noodmaatregelen.

D66-Kamerlid Sienot: "Je kon hierop wachten. We mogen geen risico's meer nemen." Ook GroenLinks-Kamerlid Kröger begrijpt niet waarom er een risico genomen wordt door "zwaarbeladen schepen zo dicht langs de kust" te laten gaan. De Wadden zijn niet voor niets Unesco-werelderfgoed, voert ze aan.

"De gevolgen van de vorige ramp zijn nog dagelijks te zien", zegt SP-Kamerlid Laçin, die vindt dat de minister de eilanden aan hun lot overlaat. "Als er dit weekend weer containers in zee komen, houden we de minister verantwoordelijk."

Partijen hebben ook vraagtekens bij het huidige systeem waarbij de Kustwacht schepen bij zware storm adviseert een andere route te nemen. PvdA-Kamerlid Moorlag wil van minister Van Nieuwenhuizen weten wat de Kustwacht zoal voor middelen heeft.

Maar liever zien de partijen dat de route die het dichtst langs de Wadden gaat dus sluit. En dat is niet eenvoudig, zo heeft Van Nieuwenhuizen steeds gezegd, omdat de route niet alleen door de Nederlandse wateren loopt.

Met Duitsers in gesprek

VVD en PVV zijn geen voorstander van het sluiten van de zuidelijke route. Zij zien meer in duidelijke afspraken met de sector zelf.

Zij vertrouwen wél op het waarschuwingssysteem van de kustwacht. VVD-Kamerlid Dijkstra wil wel van Van Nieuwenhuizen weten of dat systeem niet ook moet gaan gelden voor kleinere schepen, zoals de Rauma.

Volgens ChristenUnie-Kamerlid Van der Graaf is er nog een ander probleem. "Het is onduidelijk of de Duitse kustwacht schepen op dezelfde manier waarschuwt als wij. Zodoende is het de vraag of schepen die vanuit het oosten onze kant op komen wel genoeg gewaarschuwd zijn." Ze roept Van Nieuwenhuizen op zo snel mogelijk te onderzoeken hoe dat zit.

CDA-Kamerlid Postma vindt dat zolang de zuidelijke route niet dicht is, het negeren van adviezen zwaarder bestraft moet worden, door alle kosten bij problemen op de veroorzakers te verhalen.

STER reclame