Nieuwe perrons op station Groningen Koen van Velsen architecten/Beauty

Station Groningen gaat op de schop. Het monumentale hoofdgebouw blijft staan. Daarachter komen nieuwe, veel bredere perrons met winkels en terrassen. Voor het eerst wordt het mogelijk om door het station van noord naar zuid te lopen. Onder het gebouw staat een grote fietsenkelder gepland.

"We proberen het station zo mooi te maken dat je hoopt dat de trein te laat komt", aldus architect Koen van Velsen bij RTV Noord.

Station Groningen werd vorig jaar augustus door treinreizigers uitgeroepen tot "mooiste station van Nederland". Daarbij was de monumentale entree doorslaggevend, zei Michiel Jonker van NS toen. "Het heeft een fantastisch plafond en een soort klein museum erin", zei hij.

Niet overschreeuwen

Bij de verbouwing die nu aanstaande is, laat Van Velsen het uiterlijk van het monumentale gebouw min of meer ongemoeid. Hij is wel van plan om het stationsgebouw weer om te bouwen tot hoofdingang; nu lopen veel reizigers via de zijkanten het station binnen. "We hebben niet een uitbreiding gedaan die het bestaande overschreeuwt. We laten datgene wat er is, beter tot zijn recht komen", aldus de architect.

De grootste ingreep doet hij pal achter het gebouw, op het station zelf. Daar komen veel bredere perrons met bankjes, groen en aan de zijkanten winkels. Van Velzen spreekt over een "plein". Op de perronkappen wordt groen aangeplant.

Nieuwe tunnels tussen de perrons Koen van Velsen architecten/Beauty

Van Velsen, eerder verantwoordelijk voor de verbouwing van station Breda, bouwt nu ook in Groningen een voetgangerspassage van noord naar zuid. Dat is een opvallende ingreep. Wie nu vanuit het zuiden naar het station wil, moet eerst dwars door een woonwijk lopen en dan via een omweg en een trap naar het station.

Als het aan de architect ligt, komt er ook een nieuwe fietsenkelder onder het station, met ruimte voor 6000 tot 6500 fietsen. Vanuit de kelder kun je direct het perron op.

Stadsbalkon

Het balkon op de fietsenkelder is het enige idee voor het nieuwe station dat omstreden is. Niet lang geleden, in 2007, werd voor het hoofdgebouw al een fietsenstalling gebouwd met ruimte voor ruim 5500 fietsen - Groningers spreken over het 'Stadsbalkon'. Niet iedereen ziet de noodzaak van een nieuwe kelder.

De werkzaamheden aan het nieuwe station beginnen nog dit jaar. In 2024 is het nieuwe station klaar. Dan is er ook een besluit genomen over de toegangspoortjes. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt de NS ze wel en de andere vervoerder op het station, Arriva, niet.

STER reclame