Verstappen kruipt op Silverstone als eerste in nieuwe Red Bull-bolide
De nieuwe Red Bull-bolide voor het Formule 1-seizoen 2020 draait vandaag de eerste rondjes op het circuit van Silverstone. Max Verstappen heeft de eer als eerste in te stappen in de RB16, waarmee dit seizoen een gooi naar de wereldtitel moet worden gedaan.
Red Bull gaf in de ochtend fotomateriaal vrij van de nieuwe bolide. Later op de dag komt er filmmateriaal van de rondjes op Silverstone.
Alle teams hebben per jaar twee filmdagen. Op die momenten mogen de teams maximaal honderd kilometer afleggen om promotiemateriaal op te nemen. Verstappen neemt de rondjes woensdag voor zijn rekening. Teamgenoot Alexander Albon kijkt toe.
De nieuwe bolide lijkt erg op die van vorig seizoen. Aangezien er weinig nieuwe regels voor 2020 zijn, is dat ook niet vreemd. De neus van de bolide is wel wat veranderd, waarbij de opening voor de luchtinlaat iets anders is vormgegeven dan vorig jaar.
De verwachtingen voor 2020 zijn hoog bij Red Bull. Verstappen reed afgelopen seizoen, toen zijn team voor het eerst gebruikmaakte van Honda-motoren, naar de derde plaats in het WK-klassement. "Voor Red Bull Racing is een vliegende start van het seizoen cruciaal", zegt NOS-commentator Louis Dekker.
"De afgelopen jaren sloegen de winterpeptalks van teambaas Christian Horner steevast dood na de eerste races. We zijn er inmiddels aan gewend dat Verstappen in het begin van het seizoen veroordeeld is tot een bijrol omdat zijn auto nog niet goed genoeg is. Red Bull is goed in het doorontwikkelen, maar het was nooit genoeg voor een echt titelgevecht."
"Horners verhaal dat het gat met de top 's winters gedicht zou worden, hebben we te vaak gehoord", oordeelt Dekker. "Eerst zien, dan geloven. Maar er is wel reden om aan te nemen dat deze overwintering veel beter uitpakt dan de voorgaande vijf. Als één team nog een sprong voorwaarts kan maken is het Red Bull. Dat heeft vooral te maken met Honda."
Veelbelovende start Honda
De motoren van Honda bleken in 2019 verrassend competitief. "In het begin was het gat naar Ferrari en Mercedes nog aanzienlijk, maar de Honda's waren behoorlijk snel. En bovendien betrouwbaar. De echtscheiding met Renault bleek een goed besluit. Het huwelijk met de Japanners heeft veelbelovende wittebroodsmaanden achter de rug."
Dekker verwacht dat Red Bull en Honda in de wintermaanden veel terrein hebben goedgemaakt.
"De motoren van Mercedes en Ferrari waren al sterk. Daar zit dus weinig rek meer in. Honda komt juist van ver. 2019 was een opbouwjaar. Ze zijn nog lang niet uitontwikkeld en de recente geluiden uit het Honda-hoofdkwartier zijn optimistisch. Dat biedt perspectief, zeker omdat het reglement amper is gewijzigd. Ze konden dus door op de ingeslagen weg en die ging de goede kant op."
Albon geen concurrent
Is de progressie genoeg om Lewis Hamilton te weerhouden van een zevende titel? Kan Verstappen dit jaar wereldkampioen worden? "Hij heeft zijn contract extreem vroeg langdurig verlengd, dus met het vertrouwen zit het wel goed", zegt Dekker.
"Verstappen heeft bovendien het voordeel dat teamgenoot Alexander Albon nog ervaring moet opdoen. Verstappens status van eerste rijder is onomstreden en Albon zal in de titeljacht weinig WK-punten wegknagen. Bij Ferrari en Mercedes is dat een ander verhaal. Daar willen vier coureurs wereldkampioen worden, dus Verstappen zit wat dat betreft goed."