ABN Amro heeft nu meer dan 2000 fraudespeurders in dienst
Bij ABN Amro zijn nu meer dan 2000 mensen in dienst, die zich volledig wijden aan het opsporen van fraude, witwassen en andere financiële criminaliteit. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een half jaar geleden.
Bijna 9 procent van alle medewerkers is nu een fraudespeurder. En hun aantal zal mogelijk nog groeien naar 3000, zei topman Kees van Dijkhuizen bij de presentatie van de jaarcijfers.
De bank doet zoveel aan het opsporen van fraude, omdat de klantendossiers niet op orde zijn. In augustus meldde de bank al haar 5 miljoen particuliere klanten te gaan doorlichten, op last van De Nederlandsche Bank. Vervolgens bleek in september dat het Openbaar Ministerie een strafrechtelijk onderzoek doet naar ABN Amro. De verdenking is onder meer dat de bank gedurende lange tijd ongebruikelijke transacties niet of niet op tijd meldde.
De bank zegt nu vooruitgang te boeken met het op orde brengen van de klantdossiers. In 2022 moet dit afgerond zijn. "We maken gebruik van kunstmatige intelligentie en robotica om de effectiviteit en efficiëntie te verbeteren", zegt ceo Van Dijkhuizen. Over het onderzoek van het OM heeft de bank geen nieuwe informatie.
Slechte leningen
De bank maakte vorig jaar ruim 2 miljard winst. Dat was 13 procent minder dan het jaar ervoor. De lagere winst kwam onder meer door de lage rente. Ook was de bank geld kwijt aan slechte leningen voor bedrijven in een aantal specifieke sectoren, vooral buiten Nederland.
ABN Amro is al langere tijd bezig om in de kosten te snijden. Maar deze besparingen werden deels teniet gedaan door de oplopende kosten van de fraudeopsporing.
Knauw
Op de Amsterdamse beurs krijgt het aandeel ABN Amro een flinke knauw van de tegenvallende cijfers. Het aandeel noteert rond de middag een verlies van 7 procent op 15,69 euro en is daarmee de grootste daler in de AEX.