ANP

Na honderden online scheldberichten en ongewenst bezoek heeft een bakker in Monster zijn zaak vandaag eerder moeten sluiten. Aanleiding is dat hij is gestopt met het gebruiken van de naam 'moorkop'. Vandaag werd ook bekend dat winkelketen HEMA een andere naam heeft gekozen voor het chocoladegebak.

De bakker in Monster noemt ze sinds gisteren roomkoppen. Hij vindt de oude naam niet meer kunnen. Enkele honderden mensen trokken vandaag en gisteren op sociale media van leer tegen het besluit van de bakker.

De eigenaresse vertelt waarom ze de bakkerij gesloten heeft:

'Ik verkoop 'roomkoppen' en geen 'moorkoppen''

Vanmiddag kwam er iemand langs in zijn bakkerij en "die wilde koste wat kost moorkoppen", vertelt de bakker Jurgen Verwoerd. "En dat gebeurde niet op een normale toon. Ik was er zelf niet bij, maar vanwege alle reacties op internet heb ik op afstand besloten om de zaak dicht te doen en voor de zekerheid de politie in te schakelen."

"Helaas moeten wij sluiten vandaag vanwege onveilige situaties in de winkel zelf", schrijft de bakker in een bericht op Facebook. "En de veiligheid van mijn medewerkers gaat voor alles. We vinden het jammer dat we dit besluit moeten nemen en dat mensen niet openstaan voor een normale discussie!"

Het woord moorkop vinden wij niet meer van deze tijd.

HEMA-woordvoerder

Eerder vandaag werd bekend dat ook winkelketen HEMA de naam moorkop niet meer gebruikt. Vanaf 30 maart heet het gebakje chocoladebol. Dat besluit was volgens de HEMA al een tijd geleden genomen. Er waren overigens geen klachten over de vorige naam binnengekomen bij het bedrijf.

"Het woord moorkop vinden wij niet meer van deze tijd", zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen Omroep West. "Daarom hebben we recentelijk besloten om dit te veranderen naar chocoladebol. Het product blijft hetzelfde."

De moorkop is vernoemd naar de Moren, de vroegere islamitische bevolking van Noord-Afrika. In de moderne tijd werd de term Moor ook gebruikt als synoniem voor 'neger'.

Eigen keuze

Voor de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) is de discussie rond de naam van de moorkop nieuw. "Wij hebben geen signalen van andere bakkers ontvangen dat zij klachten over de naam moorkop krijgen. Natuurlijk kan het dat een individuele bakker deze vraag van zijn klanten krijgt. Dan is het zijn eigen keuze om de naam wel of niet te veranderen."

STER reclame