Hollandse Hoogte

Vanaf 30 april rijdt er een rechtstreekse trein van Amsterdam naar Londen. Tot nu toe moesten treinreizigers vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen nog overstappen op Brussel, wat de reistijd een stuk langer maakte.

Binnenkort is overstappen dus niet meer nodig. Dat maakte de NS bekend bij een testrit op de nieuwe verbinding, die vanochtend om 07.48 uur uit Amsterdam vertrok. Vanuit Rotterdam gaat de rechtstreekse trein vanaf 18 mei rijden.

Door de rechtstreekse verbinding wordt de reistijd tussen Amsterdam Centraal en station Londen St Pancras 4 uur en 10 minuten. Dat is drie kwartier sneller dan nu het geval is. Rotterdam en Londen liggen straks met de trein op nog geen 3,5 uur van elkaar.

NS-topman Roger van Boxtel zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat hij hoopt dat er binnenkort ook meer treinen zullen gaan rijden. "We hebben nu genoeg marechaussee voor identiteitscontrole op twee treinen", zegt hij. "We kunnen doorgroeien naar drie à vier treinen per dag. Ik hoop dat dat mogelijk wordt." In 2021 wil de NS vijf treinen naar Londen.

Vliegtuig of trein?

De NS spreekt van een duurzame keuze. Vergeleken met het vliegtuig wordt er per passagier 80 procent minder CO2 uitgestoten dan wanneer iemand met het vliegtuig naar Londen gaat, zegt de vervoerder.

Of mensen nu vaker voor de trein zullen kiezen, zal onder onder meer afhangen van de prijs. Het goedkoopste enkeltje naar Londen zal 40 euro kosten. Vliegen is vaak goedkoper.

Maar voor een veel goedkopere vliegticket moet je goed zoeken, zegt Van Boxtel. "Als je vroeg boekt dan is deze trein een stuk goedkoper", zegt de NS-topman. "Als je laat boekt dan is het wat duurder."

Ook zullen er minder vluchten naar Londen nodig zijn, zegt Van Boxtel. "Er passen 900 mensen in een trein, dat zijn al bijna zes vliegtuigen. Er gaan per dag zestig vluchten naar Londen, met vier treinen kan daar een kwart van af."

Paspoortcontrole in Nederland

Het is al jaren een wens van het kabinet en de NS om sneller met de trein naar Londen te kunnen. Enkele jaren geleden had er al een rechtstreekse trein moeten rijden, maar er ontstond vertraging doordat er eerst afspraken moesten worden gemaakt over beveiliging en grenscontroles.

Sinds 2018 is het al mogelijk om rechtstreeks van Londen naar Amsterdam te reizen met de trein. Maar van Amsterdam naar Londen moesten reizigers nog in Brussel overstappen en door een identiteitscontrole. Dat duurde minstens drie kwartier.

Afgelopen periode bouwde de NS op de stations Amsterdam en Rotterdam Centraal eigen 'terminals' voor de controle van paspoorten en id-bewijzen. Ook moesten er verdragen tussen Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië worden gesloten om de trein te laten rijden. Dat duurde langer dan gepland. Intussen moest de marechaussee nog voldoende personeel werven voor het extra werk.

STER reclame