Presentatoren Joep van Deudekom (l.) en Rob Urgert BlazHoffski

Op sociale media leveren enkele honderden mensen kritiek op een uitzending van het populair wetenschappelijke programma Wie denk je wel dat je bent?. In de aflevering van zondagavond werden 'mooie' vrouwen vergeleken met 'gewone' vrouwen. Ook een aantal deelnemers aan de aflevering is ontevreden en wil verhaal halen.

In het programma, bedacht en gepresenteerd door Joep van Deudekom en Rob Urgert, worden tegengestelde groepen in de maatschappij onderworpen aan experimenten. Aan bod komen bijvoorbeeld gelovigen en niet-gelovigen, vleeseters en vegetariërs, en VVD'ers en GroenLinksers. Na ieder experiment wordt gekeken of aannames en vooroordelen over de groepen standhouden in de wetenschap.

In de uitzending van zondagavond werd onder meer onderzocht of honden en baby's een voorkeur hebben voor mooie vrouwen. Ook moest een experiment antwoord geven op de vraag of mooie vrouwen egocentrischer zijn. De aflevering trok 1,4 miljoen kijkers.

Uit berichten op Instagram en Twitter blijkt dat de vergelijking tussen de twintig 'mooie' vrouwen en de twintig 'gewone' vrouwen niet door alle kijkers gewaardeerd wordt. Sommigen zijn "verbaasd" over de opzet en noemen die "seksistisch".

Publicist en wetenschapper Madeleijn van den Nieuwenhuizen, oprichter van het mediakritische Instagramaccount @zeikschrift, schrijft dat de aflevering "stereotypes bevestigt zonder er verantwoordelijkheid voor te nemen". Ze hoopt dat de redactie van het programma zich niet gedwongen voelde "tot deze vleeskeuring".

profielfoto
zeikschrift
Deze foto is gepost door zeikschrift

Mehh.🟡Een populair-wetenschappelijk programma dat verschillen tussen groepen komisch in kaart brengt, aldus ‘Wie denk je wel niet dat je bent’.🟠Maar wanneer is een ‘verschil’ een ongrappige ongelijkheid waar je (streng gezegd) je humor-tengels vanaf moet houden? . Wetenschap toont aan dat mensen houden van symmetrische gezichten. Wetenschap toont ook aan dat een groot deel van onze perceptie van schoonheid geconstrueerd is, nauw vervlochten is met macht en status, vrouwen disproportioneel hard raakt en in stand wordt gehouden door o.a. media en marketing. . 🔵Toonaangevende modebladen waren decennialang spierwit en maatje 32, dikke mensen worstelen met sollicitaties, kroeshaar is eerder ‘onprofessioneel’ en Lucille Werner is de enige die ik me kan herinneren uit mijn kindertijd die televisie presenteerde én een fysieke handicap had. Het uiterlijk, met andere woorden, is politiek en het heeft gevolgen ver voorbij je Tindersucces. . Dit alles in een grijnzend jasje steken met vragen als: “welke vrouwen gaan mannen proportioneel mooier vinden na drank” (gratis heteronormatieve punten voor Griffoendor) is mijns inziens denigrerend en onkritisch.🔴 . In plaats van dit onderwerp serieus te nemen - want discriminatie op basis van uiterlijk is mega real, consequentieel en relatief onderbelicht - wordt het in een commerciële omroep-saus gegoten en afgeblust met wetenschappelijke pretentie.🟡“We wilden eigenlijk mooie versus lelijke vrouwen, maar dat was ethisch niet haalbaar.” . Knipogend lachen, maar ondertussen in beeldtaal de exacte stereotypes bevestigen in zo’n groepsbak zonder er verantwoordelijkheid voor te nemen. Ik voel voor de “meiden van de redactie die [de casting] wel moeilijk vonden”, zoals conceptontwikkelaar en presentator Joep van Deudekom het omschreef. Hoop dat zij zich niet professioneel gedwongen voelden tot deze vleeskeuring, en zich vrij voelden hun mogelijke ongemak uit te spreken.🟠 . 💡Vuistregel: Discriminatie en ongelijkheid zijn geen showponies voor jolige experimentjes-TV. Hou het bij (overigens verder leuke) muggentests en vallende Baby Borns, heren. . 🎙Deze post delen op stories is welkom, extra geluid helpt altijd!🎙@npo.nl @omroepntr

Ook een aantal deelnemers voelt zich ongemakkelijk na de uitzending van zondagavond. Op Instagram schrijft iemand uit de groep 'gewone' vrouwen dat de programmamakers niet helemaal eerlijk waren over hoe de aflevering in elkaar zou steken.

Modellen

"Tijdens de intake werd er verteld dat er een aflevering was die 'schoonheid' zou gaan heten, waarin modellen en niet-modellen werden onderzocht. (...) Er werd ons verteld dat het geen ordinaire vleeskeuring zou zijn. Uiteindelijk blijkt dus van wel. Ik lees dus nu pas ook dat de programmamakers eigenlijk wilden kiezen voor de titel 'mooie vrouwen vs. lelijke vrouwen', dat is wel een beetje triest en als mij dit voorafgaand was verteld had ik hier ook niet aan mee gedaan."

Een andere deelnemer laat aan de NOS weten dat er een WhatsApp-groep gevormd wordt met vrouwen uit de aflevering die ontevreden zijn met de gang van zaken. Zij willen gezamenlijk hun beklag doen bij producent BlazHoffski en omroep NTR.

Een woordvoerder van de NTR laat weten dat het programma nabesproken zal worden met de makers, en dat de kritiek van kijkers en deelnemers aan de orde komt.

STER reclame