Nederland huurt influencers in om te laten zien dat er meer is dan Amsterdam
"Als ik zeg dat Nijmegen leuk is, dan komen er zeker volgers van mij hierheen", zegt de Canadese influencer Vicky. Op Instagram heeft ze als @fashiontravelrepeat meer dan 88.900 volgers. Vicky is een van de zeven influencers die deze week door Nederland reizen op uitnodiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme.
De groep wordt bewust langs plekken geleid die nog niet zo op de radar staan van de gemiddelde internationale toerist. Denk aan historische locaties in Nijmegen, Arnhem en Apeldoorn in het kader van 75 jaar bevrijding. NOS-presentator Winfried Baijens volgt de groep in een nieuwe aflevering van de YouTube-serie Achter de headlines.
Kijk hier de video over de pogingen om toeristen van de huidige hotspots weg te leiden.
De influencers hebben samen meer dan een half miljoen volgers en doen dit werk fulltime. Vicky: "Ik was bedrijfsjurist, maar wilde iets leuks met mijn leven doen en nu doe ik dit."
De Amerikaanse Erin Cohen, oftwel @cohlab_nyc, vindt de reis langs de historische locaties interessant: "Vanwege mijn Joodse achtergrond. Deze reis leert me ook veel over het verleden van mijn familie."
Het Groningse Bedum is een ander voorbeeld van een plek die een kans heeft om toeristen te lokken. Winfried Baijens spreekt daar de voorzitter van de lokale dorpsbelangenvereniging, Henk van der Velde. Hij ziet de drommen van toeristen al komen naar zijn Bedum, "het Pisa van het Noorden", zoals hij het zelf noemt.