NOS NieuwsAangepast

Unilever wil meer omzet, theemerken gaan mogelijk in de verkoop

Unilever, maker van uiteenlopende producten zoals deodorant, ijs en pindakaas, wil vooral groei laten zien. Mogelijk betekent dit dat theemerken (onder meer Lipton) van de hand worden gedaan omdat er nauwelijks groei in de omzet zit.

Unilever streeft naar een jaarlijkse groei van 3 tot 5 procent, al is dat in 2019 niet gelukt. De groei bleef steken op 2,9 procent.

Ook voor de eerste maanden van dit jaar denkt het Nederlands-Britse concern de doelen niet te halen en daarom neemt het nu maatregelen. Er moeten naar eigen zeggen sneller nieuwe innovatieve producten op de markt komen en er wordt gesneden in kosten. Een optie die op tafel ligt is dus de verkoop van de thee-merken.

Consument laat het afweten

"Jonge consumenten neigen meer naar lichtere thee, groene thee en kruidenthee", zegt Unilever-topman Alan Jope. "De zwaardere zwarte thee wordt steeds minder populair, vooral in Noord-Amerika en Europa."

Het bedrijf is wereldwijde marktleider op het gebied van thee. Van de 3 miljard euro die er jaarlijks aan thee verdiend wordt, komt 2 miljard van traditionele zwarte thee. "Het is een rem op onze groei", aldus Jope. Hij zegt dat niet vaststaat dat het onderdeel wordt verkocht, maar dat de opties in kaart worden gebracht.

De winst van Unilever daalde met 38 procent naar 6 miljard euro. Vooral in Zuidoost-Azië en China is de groei minder dan verwacht.

Corona-virus

Het bedrijf verwacht last te krijgen van de uitbraak van het corona-virus, maar in welke mate durft topman Alan Jope niet te voorspellen.

"Bijvoorbeeld onze bevoorrading van restaurants in China wordt hierdoor geraakt. We weten dat er minder mensen buiten de deur gaan eten vanwege de uitbraak", zegt Jope.

Hij verwacht eind februari een beter beeld te hebben over wat de uitbraak voor de inkomsten van het concern betekent.

Shell verdient ook minder

Ook een andere grote Nederlandse-Britse multinational maakt minder winst. Shell maakte vanochtend bekend dat de winst over 2019 is uitgekomen op 14,3 miljard euro. Dat is een derde minder dan een jaar geleden. Het olieconcern merkt vooral de gevolgen van de lagere olieprijs.

Op de beurs daalt het aandeel Shell vanochtend met meer dan 4,5 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl