Airfryer Philips

Elektronicaconcern Philips gaat zich meer richten op het maken van gezondheidsapparatuur en wil daarom een onderdeel dat huishoudelijke apparaten produceert, afsplitsen. De divisie waar het maken van koffieapparaten, stofzuigers en airfryers onder valt wordt verkocht.

De afgelopen jaren is Philips zich steeds meer gaan specialiseren in het maken van medische apparatuur. Eerder werd het onderdeel waar lampen werden gemaakt verzelfstandigd en naar de beurs gebracht.

De divisie die nu in de verkoop gaat, is goed voor een omzet van 2,3 miljard euro per jaar. De komende 12 tot 18 maanden moet de afsplitsing een feit zijn. Topman Frans van Houten zegt dat Philips erop inzet dat de werknemers bij het onderdeel aan het werk kunnen blijven.

Meer winst

Volgens Van Houten is de huishoudelijke tak van Philips lucratief, maar heeft het minder toekomst dan de medische tak. "We denken dat het belangrijk is om ons op het medische deel te richten om verder te kunnen groeien." Naast de specialistische medische apparatuur houdt Philips ook de tak van persoonlijke verzorging aan, zoals tandenborstels en scheerapparaten.

Philips maakte ook de jaarcijfers bekend over 2019. De omzet steeg 7,5 procent naar bijna 19,5 miljard euro. Onderaan de streep bleef er een winst van bijna 1,2 miljard euro over, een stijging van 7 procent.

Fabrieken in China

De uitbraak van het coronavirus in de Chinese stad Wuhan heeft ook gevolgen voor Philips. "We zitten in alle provincies in China en hebben daar meer dan 8000 werknemers, ook in Wuhan", zegt Van Houten. Het bedrijf heeft maatregelen genomen om de werknemers daar te beschermen, zoals het uitdelen van mondkapjes. "We ondersteunen daarnaast ziekenhuizen met de diagnostiek van patiënten die het virus lijken te hebben."

Ook zijn er economische gevolgen voor Philips. "De fabrieken staan voorlopig stil, dat kan effect hebben op de rest van de wereld", zegt Van Houten. Veel producten die worden gemaakt in Europa zijn bijvoorbeeld afhankelijk van Chinese halffabricaten. "Daarnaast blijven mensen in China thuis en kopen minder. Op de korte termijn zal dat voor de consumentenmarkt wel een terugslag betekenen."

STER reclame