Eden Hazard schudt Daley Blind de hand in het najaar van 2018 ANP

In een zaaltje in het Philips Stadion kwamen donderdag directeuren van de elf grootste clubs uit België en Nederland bij elkaar. Ze luisterden aandachtig naar de conclusies van onderzoekskantoor Deloitte, dat de haalbaarheid van een gezamenlijke competitie onder de loep nam.

Present namens België: Anderlecht, Club Brugge, Racing Genk en AA Gent. Van de partij namens Nederland waren Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, FC Utrecht en Vitesse.

Ook de voetbalbonden van beide landen en competitiedirecties waren aanwezig. Ze luisterden naar de conclusies van Deloitte, stelden vragen over kostenplaatjes en bespraken de eerste plannen voor een competitieopzet.

'Pact van Eindhoven'

In de uren na het beraad lekte een en ander al uit in Belgische en Nederlandse media. 'Het pact van Eindhoven', zo typeerde Het Laatste Nieuws de ontmoeting.

'Clubs trekken aan een dood stokpaardje', schreef De Telegraaf. 'Meer dan een illusie', merkte de Volkskrant op. In het AD wist men zeker: 'nog nooit in de voetbalgeschiedenis was de BeNeLiga zo dichtbij'.

Aan beide kanten van de grens komt de berichtgeving over de plannen zelf overeen. Zo gaat men uit van achttien clubs (tien uit Nederland, acht uit België) die vanaf 2025 strijden om de titel.

Per land kunnen twee teams degraderen: de laagst geklasseerde daalt direct af naar de nationale competitie, de voorlaatste ploeg speelt play-offs.

In een presentatie door Martijn van Rensch, partner bij Deloitte, werd ook het financiële scenario geschetst. Zijn team rekende uit dat er tussen de 250 en 400 miljoen euro verdiend zal worden aan televisiecontracten en marketing. In een reactie laat hij weten "met de opdrachtgevers te hebben afgesproken nu niet in te gaan op de bevindingen".

Achter de schermen

Achter de schermen is het team van Van Rensch al sinds de zomer in de weer met het uitpluizen van de potentie van de BeNeLiga. Vanuit een breed pallet aan cijfers proberen ze steeds meer zicht te krijgen op een reëel toekomstscenario.

Om de drie maanden deelt het bureau zijn bevindingen met een selecte groep directeuren uit het profvoetbal. Over zo'n drie maanden staat de volgende meeting op het programma.

De afstanden die de clubs naar Eindhoven moesten overbruggen NOS

Met zevenmijlslaarzen gaat het allemaal niet. Stap voor stap, in een zo klein mogelijke kring, wordt geschaafd aan een idee dat al sinds de jaren negentig leeft en herhaaldelijk ten grave is gedragen.

Dusdanig doorberekend als nu waren de BeNeLiga-plannen nog niet. Niet voor niets drukte de voorzitter van Club Brugge tijdens de vergadering zijn collega's op het hart positief en terughoudend te zijn in het bekendmaken van de plannen. Men weet uit het verleden hoe snel BeNeLiga-plannen afgeschoten kunnen worden in de publieke opinie.

Volgens Ludo Vandewalle, chef voetbal bij Het Nieuwsblad, is Deloitte door de clubs gevraagd om nóg specifieker onderzoek te doen. Met name het financiële plaatje, waarbij zo'n 150 miljoen euro verschil zit in de ramingen, zou volgens de clubs scherper moeten.

"De huidige gesprekken en onderzoeken van Deloitte zijn slechts het begin", zegt Vandewelle, die sprak met diverse aanwezige directeuren.

"Meerdere grote obstakels zullen nog overwonnen moeten worden, wil de BeNeLiga er komen: kleine clubs moeten worden overtuigd van de financiële voordelen en hebben een belangrijke stem bij competitieveranderingen zoals deze. Daarnaast moet UEFA nog instemmen met een nieuwe competitie en zullen Belgische clubs afstand moeten doen van de fiscale voordelen die ze nu hebben."

Fans lopen er niet warm voor

Nog een heikel punt. Hoe denken de initiatiefnemers van de BeNeLiga de fans aan boord te krijgen? Enquêtes onder supporters zijn er nog niet geweest. Ook klinkt al het eerste gemor vanuit supportershoek.

'We lopen hier niet warm voor', meldde Supporterscollectief Nederland kort na het overleg in Eindhoven. Komende periode wil de koepel voor supportersverenigingen dan ook het draagvlak voor de BeNeLiga peilen onder fans.

Op Instagram konden onze volgers hun mening geven over de BeNeLiga:

De meningen onder de volgers van NOS op Instagram zijn verdeeld NOS

STER reclame