Een bakker bezorgt met een elektrische bakfiets
NOS Nieuws

Pakketbezorging op de fiets in opkomst, zakelijke markt loopt voorop

Hij is meer en meer te zien in het straatbeeld: de fietskoerier. Niet alleen maaltijden maar ook pakketjes worden steeds vaker bezorgd per fiets. Het kan gaan om medicijnen, bloedmonsters of nieuwe kleren.

Fietskoeriers.nl, een platform van fietskoerierbedrijven opgericht door bezorgbedrijf Cycloon, is de afgelopen jaren flink gegroeid. "We bezorgen nu zo'n tienduizend pakketten per dag. In vergelijking met 2017 zijn we nu vier keer zo groot", zegt directeur Marieke Snoek.

De groei zit vooral bij webshops en bij 'groene' bedrijven. "Zij willen vaak de hele keten sluiten zodat ook de manier waarop ze bezorgen duurzaam is."

Vooral in grote steden

PostNL heeft nu zo'n 140 elektrische bakfietsen waarmee het pakketjes vervoerd, in 2018 waren dat er 65. "We gebruiken ze vooral in de grotere steden om het aantal opstoppingen op straat te beperken", zegt een woordvoerder van het bedrijf. De bakfietsen worden niet alleen voor pakketjes gebruikt, maar ook voor post.

Ten opzichte van de bestelbusjes gaat het nog om kleine aantallen. Dagelijks rijdt PostNL namelijk zo'n 4000 bezorgroutes met bestelbusjes. "Een bakfiets van ons heeft ongeveer een halve kubieke meter aan inhoud, een busje vijf tot zes kuub. Vaak is bezorging dan toch efficiënter met de bus."

Op korte afstanden in smalle straatjes is de fiets vaak sneller dan een bezorgbusje én duurzamer. Bij zogeheten last-mile-bezorgingen verzorgt de fietskoerier het laatste stukje van de bestelling. Een busje bezorgt de pakketjes dan bij een servicepunt in de stad. En vanaf daar worden ze met de fiets verspreid door de stad.

Vooral in binnensteden en autoluwe wijken zie ik de fiets de rol van het busje overnemen.

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek

"Met name in de business-to-business-markt is de vrachtfiets al een succes en dat is een grote markt", zegt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Bedrijven willen vaak sneller iets bezorgd hebben en de fiets leent zich daar goed voor. In de horeca in de grote steden wil men bijvoorbeeld al meer dan de helft van de bestellingen op dezelfde dag bezorgd hebben en dat gebeurt dan vaak met de fiets."

Maar ook voor het klassieke online bestelde pakket voor de consument ziet hij een veelbelovende toekomst voor fietsbezorging. "Pakketten moeten dan wel compacter verpakt worden. Je moet de lucht eruit halen", zegt Ploos van Amstel. Want pakketten zijn nu voor een groot deel leeg. En hoe meer je die lucht eruit haalt, hoe meer er meekunnen in de bakfiets. "Vooral in binnensteden en autoluwe wijken zie ik de fiets de rol van het busje overnemen. Maar voor het platteland, met grote afstanden, is de fiets ongeschikt."

Boodschappen blijven in bestelbus

Hoewel boodschappen steeds vaker worden thuisbezorgd, gebeurt dit nog niet vaak per fiets. "Boodschappen zijn vaak zware en grote pakketten die zich niet goed lenen voor de bakfiets", zegt Marieke Snoek van Cycloon. "De vracht wordt dan erg zwaar en je kunt ook minder pakketjes meenemen."

Albert Heijn doet wel aan bezorging van boodschappen met een vrachtfiets, maar die beperkt zich tot het centrum van Amsterdam.

Tussenoplossing

Lector stadslogistiek Ploos van Amstel ziet vrachtfietsen eigenlijk als een tussenoplossing. Hij verwacht in de toekomst vooral veel van zogeheten autonome voertuigen, die achter een bezorger aan rijden. "De fiets op- en afstappen is eigenlijk verschrikkelijk inefficiënt. Bezorgers zullen gaan lopen, samen met een elektrisch voertuigje dat de pakketten draagt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl