NH Nieuws

Op station Zandvoort bouwt ProRail twee extra perrons om meer mensen naar de Formule 1 te kunnen laten reizen. Met de nieuwe perrons hoopt de spoorbeheerder de duizenden extra treinreizigers in goede banen te leiden. Nu is er alleen nog een middenperron met aan beide zijden een spoor.

Er rijden twee treinen per uur tussen Zandvoort en Haarlem en in de zomer vier. Tijdens het driedaagse evenement in mei moeten dat er twaalf zijn.

"Hier gaan straks 40.000 mensen per dag met de trein. Dat betekent dat ongeveer elke vijf minuten een trein moet vertrekken en dan heb je geen tijd om alle mensen uit te laten stappen en aan dezelfde kant weer in te laten stappen", vertelt Kees Rutten, regiodirecteur Randstad Noord, aan NH Nieuws. "Dus daarom gaat het uitstappen aan de buitenkant en het instappen aan de binnenkant of andersom."

Het station krijgt er twee perrons aan de zijkanten bij:

Ook de stroomvoorziening wordt aangepast omdat de huidige voorziening op het traject is berekend op hooguit vier treinen per uur. Maar dat is niet genoeg voor het treinverkeer dat tijdens de Formule 1 wordt verwacht. "We moeten dikkere kabels aanleggen en zorgen dat er meer stroom komt."

De extra perrons worden niet alleen voor de Formule 1 aangelegd. Het station heeft volgens Rutten straks ook voldoende capaciteit om in de zomer alle strandgasten aan te kunnen.

Hij heeft er alle vertrouwen in dat het op tijd af is. "Normaal doen we een vergelijkbaar project in drie jaar en nu dus in een paar maanden. Dus we zijn er de komende weken zeker nog druk mee bezig."

STER reclame