Hollandse Hoogte / Ger Loeffen

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's die in Europa worden verkocht, is volgens nieuwe Europese regels nog te hoog. Als er niets verandert, moeten autofabrikanten aan het eind van het jaar miljardenboetes betalen. Ook in Nederland is de gemiddelde uitstoot nog te hoog.

"De dealer krijgt een CO2-doelstelling opgelegd en moet zorgen dat hij die aan het eind van het jaar gehaald heeft", zegt Eric Tak, voorzitter van PSA Nederland (Peugeot, Citroën), in de NOS-podcast POEN. "Haalt hij de doelstelling niet, dan krijgt hij minder marge."

Autoverkopers krijgen daarom de opdracht om klanten dit jaar schonere auto's te verkopen. Om ze daarin te sturen, krijgen ze financiële prikkels van de fabrikant.

Als je één 5008 SUV verkoopt, moet je ongeveer tien auto's verkopen met een lage CO2-uitstoot.

Eric Tak, PSA Nederland

"Je moet heel slim rekenen", zegt Tak. "Als je één Peugeot 5008 SUV verkoopt, moet je ongeveer tien auto's verkopen met een lage CO2-uitstoot. Dan kom je gemiddeld goed uit."

Hoe hoog de verschillen in beloning zijn, wil Tak niet zeggen. "Het is niet dat je erdoor failliet gaat, het zijn prikkels."

SUV populairder

Dankzij de toegenomen verkoop van elektrische auto's is de gemiddelde CO2-uitstoot voor in Nederland verkochte auto's vorig jaar uitgekomen op 101 gram per kilometer, blijkt uit cijfers van databureau JATO. Dat is hetzelfde niveau als in 2015.

Dat komt doordat ook de vuilere SUV's populairder zijn geworden en door de invoering van WLTP, een nieuwe testmethode die hogere waardes oplevert.

Vanaf dit jaar moeten autofabrikanten in Europa aan strengere regels voldoen. De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's moet op maximaal 95 gram per kilometer liggen. Komen ze erboven, dan volgen er boetes.

Het autoverkeer is goed voor 12 procent van de CO2-uitstoot binnen de Europese Unie.

POEN

Als je kijkt naar de nieuwe auto's die in de Europese Unie vorig jaar werden verkocht, dan voldoen de grote automerken bijna allemaal niet aan de nieuwe eis. Alleen Tesla - dat alleen elektrische auto's maakt - hoeft geen boete te vrezen.

Het gaat om flinke bedragen. Volkswagen zou op basis van de verkoop van een groot deel van vorig jaar op meer dan 7 miljard euro uitkomen, PSA (Peugeot, Citroën) op 4 miljard en Renault op bijna 3 miljard.

Ontspanningstrucs

Autofabrikanten proberen boetes te voorkomen door dealers financiële prikkels te geven voor de verkoop van schonere auto's. Ook hebben ze de levering van sommige elektrische auto's vorig jaar uitgesteld tot in 2020. Zo worden die auto's meegeteld in de uitstootcijfers van dit jaar. En er zijn eind vorig jaar extra veel SUV's geregistreerd, zodat die juist niet meetellen.

"Het is een kwestie van logisch nadenken", zegt Maarten Palthe van databedrijf JATO. "Het zijn geen stichtingen, ze willen geld verdienen, overleven. Als je er niks aan hebt om auto's het ene jaar te registreren, maar wel in het andere jaar, waar ga je dan op sturen?"

Een andere truc is het samenwerken met andere autobedrijven. Fiat Chrysler betaalt voor een samenwerking met elektrische autofabrikant Tesla, zodat de uitstootcijfers van dat bedrijf meetellen met die van Fiat Chrysler.

Strenger

De Europese Unie wil de komende jaren de regels nog strenger maken. De ambitie van de nieuwe Europese Commissie is om rond 2030 alleen nog maar auto's in de showroom te hebben die geen of een extreem lage CO2-uitstoot hebben.

STER reclame