Pixabay

Aanbieders van openbare laadpalen doen te weinig om de kosten voor het laden inzichtelijk te maken, vindt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder dreigt boetes uit te delen als er niet snel iets verandert.

Nu is bij een openbare paal niet altijd vooraf duidelijk hoe lang het laden duurt en wat dat kost. De prijs verschilt per plaats, maar ook gedurende de dag. Daar komen ook nog vaste kosten bij, die automobilisten soms pas op hun factuur te zien krijgen.

Wie gaat laden bij zo'n openbare paal moet vooraf weten wat hij kan verwachten, zegt een woordvoerder van de ACM. "Op die manier kan hij beter vergelijken en dat is een consumentenrecht."

Transparant in app?

Bij de toezichthouder zijn een aantal klachten binnengekomen over de ondoorzichtige oplaadtarieven. De ACM probeert al langer met zachte hand de branche zover te krijgen dat ze de kosten inzichtelijker maken, maar dat gaat in de ogen van de toezichthouder niet snel genoeg.

Op welke manier de prijzen transparanter moeten worden, maakt voor de ACM niet veel uit. "Het moet zichtbaar zijn", zegt de woordvoerder. Hij noemt een app als meest voor de hand liggende mogelijkheid. "Die moet dan wel makkelijk toegankelijk zijn. Er zijn wel apps die de laadpalen in kaart brengen, maar daar is nog niet iedereen bij aangesloten."

Wind- en zonne-energie

Bij de openbare laadpalen komen automobilisten die onderweg zijn en mensen die geen laadpaal op hun oprit hebben staan. Thuis 'bijtanken' is in veel gevallen het voordeligst, maar het is volgens de ACM niet gezegd dat dat zo blijft.

Mogelijk wordt in het openbaar laden in de toekomst goedkoper, als meer wind- en zonneparken worden aangelegd. 's Nachts thuis laden kan dan prijziger zijn dan overdag laden bij een openbare laadpaal, als die is aangesloten op de duurzame energievoorzieningen.

Lijkt op telecomsector

Het netwerk van de openbare laadpalen is te vergelijken met dat van de telecomsector. Er zijn beheerders van het netwerk en tientallen serviceproviders die variëren met abonnementen en starttarieven.

Vorige maand kregen vier telecombedrijven miljoenenboetes opgelegd door de ACM. KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone werden beboet voor de onjuiste en onvolledige info over hun telefoonabonnementen voor consumenten op hun websites.

STER reclame