Vogue Italy staat deze maand vol met illustraties in plaats van foto's ANP

Het is niet gebruikelijk, maar wel de realiteit bij Vogue Italia deze maand: een hele editie van het modetijdschrift zonder foto's. De redactie wil een statement maken over duurzaamheid, want de totstandkoming van zo'n tijdschrift is volgens het blad niet goed voor het milieu. Daarom hebben de foto's eenmalig plaatsgemaakt voor tekeningen.

"Vogue Italia doet dit uit duurzaamheidsoverwegingen", vertelt modejournalist Milou van Rossum. "Modellen worden voor fotoshoots vaak naar locaties gevlogen, kleding wordt ingevlogen per koerier: dat is allemaal niet goed voor het milieu."

Op Instagram schrijft het modetijdschrift dat alle tekeningen zijn gemaakt zonder dat daar reizen voor zijn gemaakt: "De uitdaging was om te bewijzen dat het mogelijk is om kleding te tonen zonder het te fotograferen. Dit is een primeur voor Vogue Italia."

In het tijdschrift wordt, zoals altijd, kleding getoond van bekende modehuizen. "Het zijn tekeningen van bestaande outfits van Gucci en bestaande modellen", zegt Van Rossum. Hoogstwaarschijnlijk staat daar gewoon de informatie bij die lezers gewend zijn, zoals de prijs. "Het vraagt iets meer van je fantasie als lezer, en van de fantasie van degene die het heeft gemaakt. Ik vind het een geweldig en verfrissend idee."

Met de speciale editie wordt een onbekend geldbedrag bespaard. Dat geld schenkt het tijdschrift aan het eeuwenoude Venetiaanse museum Fondazione Querini Stampalia, dat door het recente hoogwater beschadigd is.

De tekeningen zijn gemaakt door bekende en jonge, getalenteerde tekenaars. Niet alle covers zijn hetzelfde; er zijn verschillende varianten van tekeningen die op de voorpagina staan.

'Meer inzicht'

In het redactioneel commentaar beschrijft het tijdschrift wat er allemaal voor nodig was om het vorige septembernummer te maken. "Daar waren 150 mensen bij betrokken, werden twintig vluchten voor geboekt en tien treinen. Er werden veertig machines gebruikt en er waren zestig internationale verzendingen. Daarnaast werd er veel licht gebruikt bij de fotoshoots, gedeeltelijk aangedreven door benzinegeneratoren. Bovendien was er voedselverspilling bij de catering en werd er plastic gebruikt om kleding in te wikkelen."

Die hele opsomming van zaken, die volgens Vogue niet milieubewust zijn, komt naar eigen zeggen niet voor in dit januarinummer. Het beschrijven van de totstandkoming heeft volgens Van Rossum een positief effect: "Als je alles op een rijtje ziet, geeft dat inzicht."

Dat zie je volgens de modejournalist niet alleen terug bij Vogue Italia. "Veranderingen zijn overal in de mode merkbaar. Modehuizen denken nu bijvoorbeeld beter na over de herbruikbaarheid van een decor, dat vaak speciaal wordt gebouwd voor een show."

Modefotografie onder druk

Door de komst van sociale media en de toegenomen populariteit van platforms als Instagram, staat de modefotografie volgens Van Rossum onder druk. "Mensen halen tegenwoordig veel mode-informatie van sociale media, terwijl modetijdschriften daar vroeger de belangrijkste bron van informatie voor waren. Dat laatste is nu meer iets voor daarbij."

Juist omdat er nu zoveel gefotografeerde modebeelden zijn, is Van Rossum zo enthousiast over deze editie van het Italiaanse tijdschrift. "Alles wordt tegenwoordig gefotografeerd, zeker met alle influencers. Het is juist leuk om nu weer naar een tekening te kijken."

STER reclame