Horecaondernemer Timo Janse maakt een alcoholvrije cocktail NOS

Een hele maand geen alcohol drinken; steeds meer mensen wagen zich eraan. Dit jaar schreven 32.000 deelnemers zich in voor de IkPas-actie, de Nederlandse variant van 'Dry January'. Dat zijn er 9000 meer dan vorig jaar. Het werkelijke aantal mensen dat 30 dagen lang wijn, bier en sterke drank laat staan ligt waarschijnlijk hoger.

"Ik ben benieuwd wat het met mijn lichaam doet als ik een tijdje niet meer drink" en "ik wil weten of ik wel zo weinig drink als ik denk". Twee willekeurige redenen van medewerkers van het Jeroen Bosch Ziekenhuis om mee te doen aan Dry January.

'Een borreltje is toch al gauw heel gezellig'

Jacqueline Bisschop, verpleegkundige en projectleider alcoholproblematiek in het Bossche ziekenhuis, nam het initiatief om met een zo groot mogelijke groep collega's een maand lang geen alcohol te drinken.

"Ik denk dat veel mensen niet goed doorhebben wat alcohol voor effecten kan hebben op lichaam en geest. Door niet te drinken kun je het krijgen van ziekten voorkomen en ook op de korte termijn merk je dat je lekkerder in je vel zit."

Er zijn meer bedrijven die dit jaar meedoen aan de IkPas-actie. Daaronder bijvoorbeeld auto- en vrachtwagenfabrikant Daf en zorgverzekeraar Eno. Hun medewerkers worden gestimuleerd om alcoholische dranken een maand te laten staan, maar zijn niet verplicht om deel te nemen.

Minder buikvet en cholesterol

Onderzoeker Rob Bovens van de Universiteit Tilburg zocht uit wat een maand zonder alcohol precies doet met het lichaam. "De lever herstelt zich, het glucosegehalte in het bloed daalt waardoor buikvet afneemt en ook het cholesterolgehalte daalt. Het is ook goed voor het brein: mensen slapen beter, voelen zich fitter en alerter."

Maar kun je die positieve effecten niet ook bereiken met een maandje minderen, in plaats van echt geen druppel drinken? "Nee. Mensen moeten loskomen van de gewoonte om te drinken. Daar hebben ze minimaal 28 à 30 dagen voor nodig", zegt Bovens.

"Een maand minderen zou ik nooit aanraden, want onder invloed van alcohol nemen mensen foutieve beslissingen - bijvoorbeeld om toch nog dat ene glaasje extra te drinken."

Het zijn serieuze producten met een serieus prijskaartje.

Horecaondernemer Timo Janse over alcoholvrije dranken

Alleen door volledig te stoppen met drinken boek je dus de beste resultaten. Maar hoe houd je zo'n goed voornemen vol?

Nota bene de drankensector maakt het consumenten de laatste paar jaar makkelijker om voor non-alcoholische dranken te kiezen. Er zijn steeds meer producten zonder alcohol op de markt die qua smaak een 'echt' biertje, wijntje of sterke drank evenaren.

"Die worden gemaakt voor de drinker die om een bepaalde reden voor een bepaalde periode niet drinkt. Om de afwezigheid van alcohol te compenseren bevatten die dranken veel meer kruiden. Zo krijgen ze toch de beoogde smaakintensiteit. Het zijn serieuze producten met een serieus prijskaartje", vertelt horecaondernemer Timo Janse. Samen met Tess Posthumus - in 2018 verkozen tot beste bartender ter wereld - runt hij een bar in Amsterdam waar veel alcoholvrije cocktails op de kaart staan.

In de hoofdstad is deze maand ook een speciaal alcoholvrij café te vinden. Bar 0.020 wil mensen helpen om Dry January op een positieve en gezellige manier door te komen. "We zijn niet gelieerd aan de IkPas-campagne, maar het sluit daar wel heel mooi op aan", zegt ondernemer Mariska Leising.

Volgens Leising hoeven bezoekers niet bang te zijn dat een bar zonder alchohol een saaie bedoening is. "We doen er alles aan om het hier heel gezellig te maken. We hebben iedere avond verschillende thema's, er zijn proeverijen, er is iedere vrijdag een dj en op zondag veranderen we in een spelletjescafé met een entertainmentteam."

Groepsdruk

Voor wie niet in de gelegenheid is om een alcoholvrije bar te bezoeken of aan alcoholvrije cocktails te slurpen, heeft onderzoeker Bovens een advies.

"In onze maatschappij is het zo dat mensen zich eerder moeten verantwoorden voor het feit dat ze niet drinken dan voor het feit dat ze wel drinken. Dus schreeuw van de daken dat je meedoet aan de actie en vertel vooral waarom. Doe dat van tevoren al, en niet pas halverwege de avond. Dan is de groepsdruk van mensen die wel drinken echt heel groot."

STER reclame