Geen misleiding meer bij Booking.com na nieuwe afspraken met Brussel
Boekingswebsite Booking.com gaat eerlijker communiceren over hotelaanbiedingen. Het bedrijf heeft daarover afspraken gemaakt met Eurocommissaris Reynders voor Consumentenzaken en met nationale toezichthouders, zoals de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland. De Europese Commissie en de nationale waakhonden werken samen als een bedrijf in meerdere landen actief is.
Booking.com gaat in het vervolg in de hele Europese Unie transparanter worden over aanbiedingen, kortingen en prijzen. Dat heeft ook te maken met de Europese consumentenwetgeving, die vanaf volgende maand strenger wordt.
"Nog maar een kamer over!", "Vijftig keer geboekt in de afgelopen 24 uur!": de site zet de consument onder druk met wat in feite misleidende informatie is. Want wie de site buiten Nederland gebruikt, leest vaak niet dat die ene hotelkamer alleen geldt voor het aanbod van Booking.com. Dat moet dus voortaan wel.
Aanbiedingen krijgen ook geen tijdslimiet meer, zoals nu nog wel gebeurt, als dezelfde prijs na het verlopen van die limiet nog steeds geldt. En als een hotel betaalt om bovenaan te komen in de zoekresultaten zal dat vermeld worden.
Internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen.
Ook moet er meer inzicht geboden worden in prijsvergelijkingen. Zo mag de site niet meer prijzen vergelijken uit verschillende periodes, en dan de laagste prijs voorspiegelen als korting. En Booking.com moet in elk land gaan adverteren met totaalprijzen, dus inclusief toeslagen en belastingen.
Booking.com krijgt tot juni om al deze veranderingen voor de hele EU door te voeren. Ook vergelijkbare online bedrijven zullen worden gemonitord. Reynders noemt het "een belangrijk signaal" dat marktleider Booking.com zijn advertentiebeleid aanpast. "Niet-transparante communicatie is een bron van frustratie voor velen. Internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen."
Over de afspraken heeft Booking.com maandenlang onderhandeld met de Europese Commissie en nationale consumentenwaakhonden. Het bedrijf is in het verleden al vaker op de vingers getikt vanwege zijn advertentieteksten, in Nederland onder meer door de Reclame Code Commissie in 2014.