Arno Wubben bekijkt De Vaandeldrager in het Rijksmuseum Rachel de Meijer

Rembrandt is 350 jaar na zijn overlijden populairder dan ooit. De musea die in het jubileumjaar tentoonstellingen over de schilder organiseerden hebben een recordaantal bezoekers ontvangen.

Het Rijksmuseum kreeg er 2,7 miljoen. Nooit eerder ontving het museum zoveel mensen, met daaronder opvallend veel Nederlanders, 1 miljoen.

"Het Rembrandtjaar is zeker een factor geweest, maar daarnaast stijgt museumbezoek elk jaar", zegt Elles Kamphuis van het Rijksmuseum. Het Amsterdamse museum wijdde meerdere tentoonstellingen aan de 17e-eeuwse meester. Rembrandt -Velázquez is nog tot januari te zien.

Ook Het Mauritshuis had een record: een half miljoen bezoekers, 16 procent meer dan het jaar daarvoor. "Dat is voor een groot deel te danken aan de tentoonstelling Rembrandt in het Mauritshuis", zegt Boris de Munnick van het Haagse museum. "Daar kwamen 350.000 mensen op af."

Buitenland

Ook de tentoonstelling De Jonge Rembrandt, die nu in De Lakenhal in Leiden te zien is, blijkt een groot succes. Het museum heeft in anderhalve maand al 27.000 bezoekers ontvangen. Op de tentoonstelling in Leiden zijn veel werken uit het buitenland te zien.

Lange tijd was men in het buitenland meer gecharmeerd van de Hollandse meester dan in Nederland zelf. Daardoor zijn veel van zijn 354 schilderijen naar het buitenland verdwenen.

In deze video zie je waar ze zoal te vinden zijn.

Schilderijen Rembrandt gaan hele wereld over

Arno Wubben valt met zijn neus in de boter dit jaar. De manager bij een zuivelcorporatie wil alle Rembrandts ter wereld minstens één keer gezien hebben. Nu kon hij eindelijk De Vaandeldrager bekijken, die op de tentoonstelling Rembrandt - Velázquez hangt. "Dat was me anders nooit gelukt, want het schilderij bevindt zich in de privécollectie van de Rothschilds, de familie die Marten en Oopjen te koop aanbood."

Wubben raakte 'verslaafd' aan Rembrandt toen hij in 2000 in Amsterdam ging wonen en zich onderdompelde in de culturele rijkdom van de hoofdstad. "Die andere meesters, dat was verf op een doek, terwijl ik bij Rembrandt een persoon zag, alsof je een inkijkje kreeg in de gemoedstoestand van de geportretteerde"

Arno Wubben bekijkt een ets in het depot van het Kunsthistorisch Museum in Wenen Arno Wubben

Van het een kwam het ander, eerst ging Wubben tijdens vakanties op zoek naar Rembrandts tot hij gericht ging reizen naar plekken waar schilderijen van hem te zien zijn. Hij kan op dit moment ongeveer 200 werken afvinken. Wubben schreef er een boek over, waarin de reis naar die schilderijen, etsen en tekeningen net zoveel aandacht krijgt als de schilderijen zelf. En soms moesten er tijdens die reizen flinke hobbels genomen worden.

Schots kasteeltje

"Dat geldt zeker voor de tocht naar een van zijn mooiste portretten wat mij betreft: Lezende Oude Vrouw. Het is in privé-bezit, maar hangt nu tijdelijk in het Rijksmuseum. Ik ben er in 2013 speciaal voor naar Drumlanrig Castle in Schotland gereisd, waar het schilderij hangt. Toen ik na twee dagen vliegen en treinen aankwam op het dichtstbijzijnde stationnetje was de boodschap hopeloos, maar helder: no buses, no taxi's. Gelukkig kwam ik bij de plaatselijke kerk twee alleraardigste Schotten tegen. Die regelden via via iemand die bijkluste als taxichauffeur en mij naar het kasteel wilde brengen."

De plek waar het schilderij hangt, doet geen recht aan de schoonheid ervan, vindt Wubben. De lijst raakt nog net niet het plafond, zo hoog hangt het. "Maar de extase om na twee dagen oog in oog te staan met dit werk was er niet minder om."

Arno Wubben in het Rijksmuseum bij Lezende Oude Vrouw uit Schotse privé-collectie Rachel de Meijer

Soms had hij pech, dan maakte hij een lange reis om weer een schilderij te kunnen afvinken, bleek het niet lang daarna op 50 kilometer van zijn huis te hangen. "Dat overkwam me een paar dagen geleden bij de tentoonstelling in de Lakenhal. Vanuit Canada vloog ik speciaal naar New York om Berouwvolle Judas te bekijken. Die hangt nu gewoon in Leiden."

Het weerzien is geen straf. "Want elke keer als je echt voor een schilderij staat ervaar je de meerwaarde daarvan. Dat bleek ook weer eens bij het zien van De Vaandeldrager. Dat leek op papier een wat vlak, mat schilderij. In het echt spat de figuur van het doek af. En dat stimuleert me om door te gaan, tot ik ze allemaal heb gezien."

Top-10 van landen met de meeste Rembrandts

Verenigde Staten 74
Duitsland 64
Nederland 43
Verenigd Koninkrijk 40
Frankrijk 25
Rusland 17
Oostenrijk 10
Zweden 7
Italië 3
Denemarken 3

STER reclame