Modest Fashion in het Stedelijk Museum Schiedam Modest Fashion Schiedam

Jaarlijks gaan er honderden miljarden om in de 'modest fashion-industrie'. Letterlijk betekent het bescheiden mode, maar modest staat voor veel meer. Het draait volgens de ontwerpers om keuzevrijheid, ongeacht je religie, cultuur of nationaliteit. Dus bescheiden en bedekt, maar alleen als jij dat wil.

"Zoals de minirok in de jaren 60 ontstond als teken van feminisme, hebben we nu modest fashion", zegt Rajae El Mouhandiz. Ze is een Nederlands-Marokkaanse kunstenaar en bedacht en maakte de tentoonstelling Modest Fashion in het Stedelijk Museum Schiedam. De tentoonstelling is onderdeel van de Modest Fashion Week die dit weekend voor het eerst in Amsterdam wordt gehouden.

Tot en met maandag komen daar kunstenaars en ontwerpers samen als antwoord op het modebeeld dat komt overwaaien uit Milaan en Parijs. 'Modest' betekent zoveel als kleding die een groot deel van het lichaam bedekt en kenmerkt zich door lange mouwen, een hoog gesloten hals en een losse pasvorm. Preuts? "Nee, de tagline is: kies lekker zelf."

Kijk hier hoe de kledingstukken tijdens Modest Fashion Week in Dubai in 2019 op de catwalk werden gepresenteerd:

Dit droegen modellen op de catwalk bij de Modest Fashion Week in Dubai

De opkomst van modest fashion als miljardenindustrie kreeg in 2006 een boost door de Amerikaanse actrices Mary-Kate en Ashley Olsen. Daar waar veel sterren zich op de rode loper schaars kleedden, kozen de tweelingzussen voor lange gewaden, wijde kleding.

De trend van de Olsen-tweeling werd gevolgd door grote influencers, zoals de Amerikaans-Koeweitse Ascia Al Faraj en de Britse Dina Torkia. "Opmerkelijk is dat zij juist dit jaar besloten hun hoofddoek af te zetten", zegt El Mouhandiz. "Ze voelden het niet meer, zeiden ze. En dat is precies wat modest fashion moet uitstralen: volg je hart en laat het niet opgelegd zijn."

Sindsdien is de trend in opmars. De State of the Global Islamic Economy voorspelt dat de industrie volgend jaar meer dan 270 miljard euro waard is. In 2022 volgens de Washington Post zelfs meer dan 330 miljard euro.

Mary-Kate en Ashly Olsen bij de CFDA Fashion Awards Kevin Mazur

Eén van grootste Nederlandse modest-merken nu is Clash of Brands, opgericht door Enaam Ahmed Ali. "Ik wilde me meer bedekt kleden, want zo voel ik me comfortabeler, maar het was lastig om die kleding in moderne stijl en passend binnen twee werelden te vinden."

De twee werelden waar Ahmed Ali op doelt zijn die van gelovigen en niet-gelovigen. "We begonnen onze zoektocht vanuit een religieuze drive, maar kwamen er al gauw achter dat ook vanuit niet-gelovigen interesse was in modest fashion. Die behoefte was universeel."

Maar in het straatbeeld zag Ahmed Ali het niet terug: "Nooit in warenhuizen, grote winkelstraten of niet op A-locaties in de stad."

Langzaam maar zeker wordt de trend zichtbaarder, nu ook mainstream merken meebewegen. Zo kwam DKNY met een ramadan-collectie, had H&M in 2016 een eigen modest-kledinglijn en lanceerde Nike deze week nog een sportboerkini.

Rajae El Mouhandiz ziet een rol weggelegd voor Nederlandse ontwerpers. "In de discussie wordt vaak gewezen naar landen als Iran en Saudi-Arabië, waar vrouwen verplicht zijn hun lichaamsdelen te bedekken."

El Mouhandiz denkt dat het ook in Nederland kan aanslaan. "Er zijn ook hier meiden die vanuit geloofsovertuiging een rok moeten dragen, of een pruik omdat ze orthodox-joods zijn. Bij modest fashion draait het niet om de keuze van een regering of religie, maar om die van jou."

Preuts of vrij?

Hebben vrouwen niet jarenlang gevochten om niet-bedekt door het leven te hoeven? "Vanuit het white feminist-perspectief snap ik die redenering", zegt Ahmed Ali. "Maar die ontwikkeling neemt niet de individuele keuzes van vrouwen in acht. Als je zegt dat bedekken niet hoort omdat het een stap achteruit is, dan ben je aan het censureren."

Ze hoort niet alleen kritische geluiden vanuit seculiere hoek, ook veel gelovigen zien niets in de trend. "Wij horen bijvoorbeeld mensen ook zeggen: 'een hijab hoort niet op deze manier, die moet veel wijder'. Of: 'Dit is niet bedekt, bedekt betekent van top tot teen'."

Ook El Mouhandiz ziet het niet als een uniform voor iedereen, maar als "uitnodiging om jezelf te zijn". Ze verwacht dat "zoals elke trend" ook deze over 10 jaar weer uit is. "Dan heet het niet modest fashion maar is het hopelijk gewoon fashion. Dan gaat het erom dat je zelf kiest, mini of maxi."

STER reclame