NS doet proef met trein die zelf rijdt, remt en stopt
De NS heeft vannacht getest met een zelfrijdende trein. De trein rijdt, remt en stopt op basis van een geprogrammeerde dienstregeling.
De test tussen Kampen Zuid en Swifterbant is geslaagd, vindt de NS. De trein vertrok zonder vertraging en kwam ook op tijd aan. Er waren geen passagiers aan boord, wel een machinist die kon ingrijpen als het mis zou gaan.
In de zelfrijdende trein is een extra computer gebouwd, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze in het NOS Radio 1 Journaal. "Die communiceert met de baan en weet vooraf wat hij gaat tegenkomen op het spoor, zoals wissels, seinen en andere treinen." De treinen die nu rondrijden doen ook al veel zelf, maar optrekken, remmen en stoppen wordt nog door de machinist gedaan.
Volgens de NS is de zelfrijdende trein nodig om de toenemende drukte op het spoor op te kunnen vangen:
De NS is niet de eerste vervoerder die experimenteert met een trein waarin een computer vrijwel alles bepaalt. Een jaar geleden had ProRail de primeur van een zelfrijdende locomotief, over de Betuweroute. De regionale vervoerder Arriva reed in maart met een zelfrijdende trein tussen Groningen en Buitenpost.
Eigen mensen
Toch wilde de NS ook zelf experimenteren. "We kijken natuurlijk naar elkaars ritten", zegt Kroeze, "maar we zullen het met onze eigen mensen en treinen moeten doen. En we zijn geïnteresseerd in andere zaken. Wat voor de NS belangrijk is, is dat een trein geautomatiseerd door een druk gebied kan rijden."
Als de zelfrijdende trein er definitief komt, wordt het beroep van machinist niet meteen overbodig, maar zal het wel veranderen. Niet alle machinisten zullen gelukkig zijn met de nieuwe ontwikkelingen.
"Maar we horen ook positieve geluiden", zegt Kroeze. "We merken dat heel veel machinisten geïnteresseerd zijn. Het is een beetje aan een automobilist vragen hoe het is om in een zelfrijdende auto te rijden. Het is voor het vak leuk om te zien hoe die technologie zich ontwikkelt."
De komende maanden kijkt de NS onder meer hoe de autonome treinen reageren op ander treinverkeer en wat ze doen bij gladde sporen. Het zal naar verwachting nog jaren duren voor de zelfrijdende treinen meedraaien in de dienstregeling.
Eerder deed ProRail al een test met een zelfrijdende locomotief: