De USS Ford, vergelijkbaar in grootte
NOS Nieuws

Kennedy-dochter mist supervliegdekschip bij doop

De nieuwe USS John F. Kennedy is 337 meter lang, 78 meter hoog en heeft een waterverplaatsing van 100.000 ton, maar toch slaagde Caroline Kennedy erin het gevaarte te missen toen ze het schip doopte. De presidentsdochter wist zich evenwel snel te herstellen.

"Ik doop u de USS John F. Kennedy. Moge God dit schip en al haar opvarenden behouden", zei Kennedy, voordat ze met een fles Amerikaanse bubbelwijn uithaalde naar de kiel. De eerste keer sloeg ze er echter naast, om meteen nogmaals uit te halen.

Kennedy liet zich niet kennen:

Kennedy mist supervliegdekschip

"Dit schip zal symbool staan voor de idealen van mijn vader; moed, opofferingsgezindheid en een geloof in vrijheid", zei Kennedy bij de ceremonie. "Het zal bijdragen aan zijn ideaal van een rechtvaardiger Amerika en een meer vreedzame wereld."

Het was de tweede keer dat Caroline (62) een schip doopte met de naam van haar vader. De eerste keer was in 1967, toen ze op 9-jarige leeftijd zonder problemen een fles stuksloeg tegen een Kennedy-schip.

Haar vader, die vier jaar eerder was doodgeschoten, diende in de Tweede Wereldoorlog bij de marine. Toen zijn motortorpedoboot in 1941 werd overvaren door een Japans oorlogsschip (vandaag precies 78 jaar geleden), slaagde hij erin zijn bemanningsleden te redden door naar een bewoond eiland te zwemmen.

Zo doopte Caroline Kennedy op 9-jarige leeftijd het eerste schip met haar vaders naam:

De nieuwe USS Kennedy is voor ongeveer twee derde klaar, in 2022 moet het in de vaart worden genomen. Het schip zal dan, als tweede in een nieuwe klasse vliegdekschepen, een cruciale rol spelen binnen de Amerikaanse marine.

"Bij elke crisis is altijd de eerste vraag: waar zijn de vliegdekschepen", stelt het Pentagon in een verklaring. Volgens staatssecretaris Modly voor Marine is soms het uitzenden van zo'n schip alleen al voldoende. "President Kennedy heeft ons geleerd dat afschrikking altijd goedkoper is dan oorlog voeren."

Deze Ford-klasse, waarvan er nog drie op stapel staan, gaan de oudere Nimitz-vliegdekschepen vervangen die sinds 1975 dienst doen. In vergelijking is de Kennedy veel efficiënter: er zijn zo'n 700 bemanningsleden minder nodig aan boord, terwijl 30 procent meer vliegtuigen per dag kunnen opstijgen en er 75 in plaats van 60 toestellen mee kunnen.

Daarnaast worden er nieuwe systemen gebruikt om te landen en opstijgen (elektrisch in plaats van op stoom), zijn er moderne radarsystemen aan boord en is er een nieuwe, efficiëntere kernaandrijving. Door alle verbeteringen is het schip, dat 12 miljard dollar kost, in de loop van zijn leven 4 miljard dollar goedkoper in gebruik.

Modulair gebouwd

De kiel van de Kennedy werd in 2015 gelegd op de werf in Newport News, Virginia. Afgelopen oktober kon het te water worden gelaten.

Het schip werd op land in enorme modules gebouwd, waarna die in een droogdok op elkaar gestapeld werden.

Dat zag er bij de USS Ford zo uit:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl