Patricia Rehe / Hollandse Hoogte
NOS Nieuws Regionaal nieuws

Studentenverenigingen 'beloond' voor meer alcoholgebruik

Groningse studentenverenigingen proberen het alcoholgebruik onder hun leden terug te dringen, maar kortingen van bierbrouwers stimuleren dat alcoholgebruik juist.

De verenigingen maakten na een aantal excessen in een convenant afspraken met de gemeente, de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit over cultuurverandering. Rode lijn in de afspraken is dat er wat moet gebeuren aan de alcoholcultuur.

Maar de praktijk leert dat studentenverenigingen financieel worden beloond als hun leden juist méér alcohol drinken. Die bedragen kunnen oplopen tot tienduizenden euro's. Geld dat verenigingen nodig hebben om hun begroting rond te krijgen, blijkt uit onderzoek van RTV Noord.

Hectoliterbonus

Studentenverenigingen met een eigen bar zijn ook een horecaonderneming. Net als die horecazaken worden de verenigingen door bierbrouwerijen financieel aangemoedigd om zo veel mogelijk bier te verkopen. Dat gaat via een korting, de zogenoemde hectoliterbonus.

De hectoliterbonus werkt via een staffelsysteem. Hoe meer bieromzet, hoe hoger de korting. Die kan oplopen tot 75 procent. De kortingen worden al in de begroting opgenomen. Cijfers die in handen zijn van de regionale omroep laten zien dat bij één vereniging in Groningen jaarlijks ruim 45.000 euro binnenkomt aan hectoliterbonus. Die wordt gegeven op een inkoop van 60.000 euro. Dat betekent dat de vereniging uiteindelijk 15.000 euro voor het bier betaalt, in plaats van 60.000 euro.

Bierbrouwers doen dit omdat studentenverenigingen een zeer interessante doelgroep zijn.

Biermakelaar Tom van Erven Dorens

'Biermakelaar' Tom van Erven Dorens heeft jarenlange werkervaring met biercontracten. Hij heeft onder meer voor Bavaria gewerkt. "Bierbrouwers doen dit omdat studentenverenigingen een zeer interessante doelgroep zijn", zegt hij tegen RTV Noord. "Studenten drinken veel bier en als studenten bekend zijn met een biermerk zijn ze sneller geneigd dit merk in de rest van hun leven ook te drinken."

Volgens Van Erven Dorens is de Groningse vereniging Vindicat een van Nederlands populairste doelwitten voor brouwers. "Ik denk dat Vindicat een deal heeft waarbij er misschien zelfs geld naartoe gaat naast het bier. Om daar maar op de tap te kunnen staan. Het is ook een beetje een strijd onder bierbrouwers geworden, wie krijgt Vindicat." Vindicat-rector Floris Hamann wil weinig kwijt over het contract met de bierbrouwer: "Wij betalen zeker wel voor ons bier. Maar hoeveel dat is, kan ik niet zeggen."

Wanneer we de hoogste kortingsschaal willen halen, organiseren we een hectoliterbonus-feest aan het einde van het jaar.

Remco Kattenberg, tennisclub studentenvereniging Albertus Magnus

Sommige studentenverenigingen doen er rond december alles aan om in de voordeligste staffel te komen. Om financieel gezond te blijven moeten ze zo veel mogelijk bier verkopen. Er worden speciale feesten gegeven.

Volgens Remco Kattenberg van de tennisclub van studentenvereniging Albertus Magnus komt het niet vaak voor, maar gebeurt het wel. "Wanneer we de hoogste kortingsschaal willen halen, organiseren we een HeLB-feest (hectoliterbonusfeest) aan het einde van het jaar. Dit feest is dan met drie verenigingen, om nog een keer zo veel mogelijk bier te verkopen. Deze avond ligt de bierprijs dan ook nog lager."

Reacties

Bierbrouwers willen weinig kwijt over de kortingen die ze geven. "Over commerciële afspraken en contracten met derden mogen wij en kunnen wij geen uitspraken doen", zegt Esther de Vilder van Swinkels Family Brewers, waaronder Bavaria valt. En ook een woordvoerder van Heineken laat weten: "Concurrentiegevoelige informatie delen we nooit met derden."

Een woordvoerder van burgemeester Schuiling van Groningen erkent dat de systematiek van de hectoliterkorting haaks staat op het convenant dat eind juni tussen de gemeente en studentenverenigingen werd gesloten. "'Maar we gaan als gemeente natuurlijk niet over de contracten tussen verenigingen en brouwers", zegt de woordvoerder. "Maar het zou goed zijn als de verenigingen gaan nadenken over andere manieren van inkomsten."

STER reclame