Hudson's Bay Nederland vraagt uitstel van betaling aan
De Nederlandse tak van warenhuisketen Hudson's Bay heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf zegt als gevolg van een gerechtelijke uitspraak en de dwangsommen die daarbij zijn opgelegd, niet langer in staat te zijn om aan betalingsverplichtingen te voldoen. Om welke uitspraak en dwangsommen het gaat, kan een woordvoerder van Hudson's Bay niet zeggen.
Samen met een bewindvoerder gaat Hudson's Bay na of de winkels in Nederland open kunnen blijven tot de eerder overeengekomen sluitingsdatum van 31 december.
Half september werd al bekend dat de keten zijn vijftien winkels in Nederland sluit. Die hebben in totaal zo'n 1400 mensen in dienst.
Sociaal plan intact
Het sociaal plan dat eerder voor de werknemers werd overeengekomen, blijft van kracht, laat de onderneming weten. Het geld voor het sociaal plan is weggezet in een stichting en wordt gegarandeerd door de aandeelhouders, bevestigt vakbondsbestuurder Jacqueline Twerda van het CNV. Dat blijft overeind, ook in het geval dat Hudson's Bay Nederland failliet wordt verklaard.
De enige onzekerheid voor de werknemers is hoelang ze nog kunnen doorwerken, aldus Twerda. Kan dat tot het einde van het jaar of valt het doek voor de winkels al eerder? De opheffingsuitverkoop die al is begonnen, gaat gewoon door.
In september 2017 opende de Canadese warenhuisketen de eerste winkels in Nederland. Veertien filialen werden gehuisvest in de grote verlaten panden van het failliete V&D.