Kustwacht gestopt met zoeken naar opvarenden gezonken Urker kotter
De Kustwacht is rond 17.00 uur gestopt met het zoeken naar de twee opvarenden van een vissersboot uit Urk die sinds vanmorgen wordt vermist. Een Kustwachtschip blijft op de plaats waar de kotter vrijwel zeker ligt. Mogelijk blijven collega-vissers nog zoeken naar de vermiste eigenaar en zijn medewerker. De Kustwacht blijft dat dan coördineren.
De UK-165 'Lummetje' zond vannacht om 05.45 uur een noodsignaal uit. Dat was afkomstig van een noodbaken dat automatisch wordt geactiveerd als het met water in aanraking komt, bijvoorbeeld als een schip zinkt.
Het schip bevond zich op dat moment zeven kilometer ten westen van Texel. Het was met een lading garnalen op weg naar de visafslag in Den Helder en had daar vanmorgen moeten aankomen.
Er werd een grote zoekactie op touw gezet. De mijnenjager Zr. Ms. Makkum van de Koninklijke Marine wist de kotter te lokaliseren op de bodem van de Noordzee. De eigenaar van het schip en een werknemer (41 en 27 jaar) zijn mogelijk nog aan boord.
Vanwege het slechte weer kunnen duikers het water niet in om dat te bevestigen. Vermoedelijk is het weer ook morgen nog te slecht om duikers te laten afdalen.
De Kustwacht en een tiental vissersboten uit meerdere havens deden de hele dag mee aan de zoekactie. Collega-vissers, de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij hebben ook verder op zee naar de opvarenden gezocht. Daarbij voeren ze dicht langs de kust van Texel.
Bekijk beelden van de zoekactie:
De kans dat de twee nog leven is klein, gezien de temperatuur van het water en de tijd die er is verstreken.
Volgens de waarnemend burgemeester van Urk is de impact van de vermissingen heel groot in het vissersdorp:
De Kustwacht meldde vanochtend al snel dat een van de helikopters een leeg reddingsvlot had zien drijven en dat er ook een licht op het water was gezien. Dat bleek van een zwemvest te zijn; er werd niemand gevonden.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar het vergaan van de kotter.
Dit is de boot waar het om gaat: