Taylor Swift treedt op bij de MTV Video Music Awards AFP
NOS Nieuws Buitenland Cultuur & Media

Hulpkreet Taylor Swift krijgt veel steun, label spreekt van valse informatie

"Don't know what else to do": met die woorden stuurde zangeres Taylor Swift (29) een hulpkreet de wereld in via sociale media. Swift strijdt al een tijdje met haar voormalig platenlabel Big Machine over de rechten van haar eigen muziek. Vorig jaar stapte ze over naar een ander label; de rechten van haar eerste zes (zeer succesvolle) albums bleven bij Big Machine.

Tot zover eigenlijk niets nieuws, maar Swift vindt dat het label nu een stap te ver is gegaan. Volgens de zangeres is het haar namelijk verboden om met haar oude nummers op te treden bij de American Music Awards (AMA), waar ze een prijs krijgt voor haar hele oeuvre. Daar optreden met alleen nieuwe nummers ziet Swift dus niet zitten. De hulpkreet die ze nu heeft gedeeld is honderdduizenden keren geliket.

Daarnaast zou Netflix bezig zijn met een documentaire over haar leven en ook hier staat haar oude label het niet toe om de nummers te gebruiken. Ze zou alleen toestemming krijgen als ze aan twee eisen voldoet. "Als ik volgend jaar geen nieuwe opnames maak van mijn nummers (wat ik wettelijk gezien mag en waar ik ook naar uitkijk), en als ik zou stoppen met praten over Borchetta en Braun", schrijft Swift op haar sociale media.

Borchetta en Braun zijn de bazen van Big Machine; zij spreken Swifts versie trouwens tegen.

De boodschap is duidelijk: wees een braaf meisje en houd je mond, anders word je gestraft. Dit is fout!

Taylor Swift

Dat muzikanten in de clinch liggen met hun oude platenlabel, is geen nieuw fenomeen. "Dat is ook mensen als Prince en Paul McCartney overkomen", vertelt Annelot Prins, die aan de Vrije Universiteit in Berlijn onderzoek doet naar de Amerikaanse popcultuur. "Vooral Prince heeft een hele lange strijd geleverd. Die begon in de jaren 90 en in 2014 werd het uiteindelijk opgelost. Dit heeft dus een lange geschiedenis in de muziekindustrie."

Toch is er in die strijd wel wat veranderd, zegt Prins. "Wat je nu ziet zijn de mogelijkheden die internet biedt en vooral sociale media. Je kunt direct en met naam en toenaam veel aandacht creëren. Dat heeft Taylor Swift al eerder met succes gedaan, bij Spotify." Swift vond dat de streamingdienst artiesten en muzikanten niet genoeg uitkeerde; ze haalde daarom tijdelijk haar liedjes van de muziekdienst.

Vrouwen tegen de machtige industrie

Volgens Prins staat de actie van Swift niet op zichzelf in de Amerikaanse entertainmentindustrie. "Wat je op dit moment ziet is dat, vooral vrouwen, problematische of complexe machtsverhoudingen in die hele industrie aan de kaak aan het stellen zijn en daar hoort dit dus ook bij."

Of zoals Taylor Swift het zelf verwoordt op sociale media: "de boodschap is duidelijk: wees een braaf meisje en houd je mond, anders word je gestraft. Dit is fout!"

Toch staan de platenlabels vaak juridisch in hun recht, dus of de actie van Swift nut heeft? Prins betwijfelt het. "Daarom probeert zij nu een beroep te doen op de publieke opinie. De hashtag #IStandWithTaylor is al de hele dag trending, er zijn veel fans die achter haar staan en zich nu mobiliseren. Ze heeft steun van andere grote muzikanten en je ziet dat er veel media-aandacht voor is. Op globale schaal wordt nu gediscussieerd: van wie is muziek eigenlijk? Dat is heel interessant."

Platenlabel ontkent alle aantijgingen

Big Machine zegt in een verklaring dat Taylor Swift valse informatie verspreidt. "Op geen enkel moment hebben wij gezegd dat Taylor niet mag optreden bij de AMA's of dat we haar Netflix-special zouden blokkeren. In feite hebben wij het recht niet om tegen haar te zeggen dat ze ergens niet live mag optreden."

De platenmaatschappij zegt geschokt te zijn van Swifts uiting en nodigt haar uit om op gesprek te komen. "Taylor, het verhaal dat je hebt gecreëerd bestaat niet. Het enige dat we vragen is een direct en eerlijk gesprek. Je zult zien dat er niets anders is dan respect, vriendelijkheid en steun aan de andere kant. Tot nu toe zijn al onze uitnodigen om te praten niet beantwoord", is te lezen in de verklaring.

STER reclame