Qatar Airways stopt met ultrakorte vrachtvlucht Maastricht-Luik
Er komt een einde aan de ultrakorte vrachtvluchten van luchtvaartmaatschappij Qatar Airways tussen Maastricht Aachen Airport en Luik. De vlucht tussen de nog geen veertig kilometer van elkaar liggende vliegvelden duurt negen minuten.
De toestellen vertrekken uit Doha en maken normaal gesproken een tussenlanding in Luik, om daarna door te vliegen naar eindbestemming Mexico. Maar Qatar Airways sloot een contract met een Nederlandse klant die per se wil dat zijn goederen in Maastricht worden afgeleverd.
Afgesproken werd dat er zes keer eerst naar Maastricht zou worden gevlogen, voordat het toestel naar Luik ging en van daaruit door naar Mexico. Dat is twee keer gebeurd, maar nu wordt Maastricht uit de route geschrapt.
Belastend voor het milieu
Die vluchten leidden tot veel kritiek van milieugroepen en politici vanwege de zware milieubelasting. Ook voor de luchtvaartmaatschappij zijn ze niet aantrekkelijk: die maakt extra kosten vanwege het toegenomen brandstofverbruik (de korte vlucht kost zo'n anderhalve ton kerosine) en de dubbele luchthavenbelasting die betaald moet worden.
In een gesprek met de Waalse minister van Luchthavens heeft Qatar Airways toegezegd voortaan af te zien van dergelijke ultrakorte vluchten en niet langer Maastricht als extra tussenstop te gebruiken. Naar verluidt komt er nu een aparte vlucht van Doha naar Maastricht.
Vanuit de Tweede Kamer is bij minister Van Nieuwenhuizen aangedrongen op een verbod op korte vrachtvluchten. Luchthavens hebben daar niks over te zeggen, evenmin als luchtvaartmaatschappijen; het transportbedrijf bepaalt waar goederen moeten worden afgeleverd.