SUV's rollen van de band in een fabriek in India
NOS NieuwsAangepast

Stijging wereldwijde verkoop SUV’s brengt klimaatdoel in gevaar

  • Heleen Ekker

    redacteur Binnenland

  • Heleen Ekker

    redacteur Binnenland

Er is wereldwijd een sterke groei in de verkoop van zware en relatief vervuilende auto's, SUV's. Onder meer daardoor zal de mondiale vraag naar olie blijven stijgen, en komen de doelen van het Parijse Klimaatakkoord in gevaar.

De toenemende vraag naar plastic, de sterk groeiende luchtvaart en de bevolkingsgroei (vooral in Afrika en Azië) zijn andere oorzaken van die honger naar fossiele energie. Dit staat in de jaarlijkse World Energy Outlook van het Internationale Energie Agentschap (IEA).

"De groei van zuinige voertuigen, waaronder elektrische auto's, wordt volledig teniet gedaan door de stijgende verkoop van SUV's", zei topman IEA-topman Birol op een bijeenkomst op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

"In de afgelopen tien jaar vormden SUV's na de elektriciteitssector de belangrijkste oorzaak van de stijging van broeikasgassen. De SUV's veroorzaakten meer uitstoot dan alle industriële sectoren bij elkaar."

Ook in Nederland is de SUV populair. Birol: "In Nederland was in 2010 van de nieuw verkochte auto's 7 procent een SUV, terwijl dat in het afgelopen jaar gestegen is naar bijna 30 procent, wat een hoog aantal is." Een slechte ontwikkeling, vindt hij.

"SUV's gebruiken veel benzine en stoten veel meer CO2 uit dan traditionele auto's. Als je kranten leest krijg je het gevoel dat er een ontwikkeling is van gewone auto's naar steeds meer elektrische auto's. Maar op de weg blijkt de trend vooral te gaan van gewone auto's naar SUV's. En dat betekent meer uitstoot."

BOVAG heeft kritiek op de bevindingen van Birol. Volgens de branchevereniging van garagehouders zijn in Nederland juist de zuinige typen grote auto's in trek en "kopen Nederlanders sowieso de zuinigste auto's van heel Europa".

Terwijl het aantal SUV's is toegenomen, is de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer in Nederland en de rest van Europa flink gedaald, mailt de woordvoerder van BOVAG. Hij zegt er alleen niet bij hoeveel milieuwinst er was behaald als nieuwe SUV-rijders een kleinere, dus zuinigere auto waren blijven rijden.

'Meer belasting op SUV's'

De IEA verwacht dat zonder aanvullend beleid de vraag naar fossiele energiebronnen als olie, steenkool en gas wereldwijd nog lange tijd zal blijven stijgen. Birol signaleert dat er een groot gat zit tussen wat regeringen zich voornemen om te doen om het klimaat te redden, en wat er daadwerkelijk aan uitstoot plaatsvindt.

Veel regeringen hebben wel mooie plannen, maar die bestaan vooral op papier, zegt hij. "Als we onze politiek niet op een drastische manier veranderen, zullen we mogelijk een veel groter klimaatprobleem krijgen dan we eerder dachten."

Met het huidige politieke beleid hebben we geen kans om het klimaat te redden, denkt hij. Om de groei van de verkoop van SUV's tegen te gaan, moet er meer belasting op worden geheven. Daarnaast moeten er volgens Birol twee dingen gebeuren.

"Om te beginnen moeten we alle duurzame energie-opties gebruiken die er zijn, meer inzetten op energiebesparing en elektrische auto's. Daarnaast is soms ook kernenergie nodig en ondergrondse opslag van CO2, we zullen het allemaal nodig hebben. Ook moet er een grote coalitie komen van landen, grote investeerders, bedrijven en anderen die het klimaatprobleem serieus nemen en samen aan de slag willen om het op te lossen."

Volgens deze grafiek van de IEA nemen hernieuwbare energiebronnen de komende jaren een vlucht

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl