De pratende geldautomaat moet geld opnemen voor slechtzienden en blinden makkelijker maken ING
NOS Nieuws Economie Aangepast

Niet schrikken, deze geldautomaten hóren te praten (en zo blinden te helpen)

Blinden en slechtzienden kunnen vanaf vandaag voor het opnemen van geld en informatie over hun banksaldo gebruik maken van pratende geldautomaten. De 870 geldautomaten van ING die bij de Albert Heijn en op Schiphol staan zijn uitgerust met een spraakfunctie.

De spraakfunctie wordt geactiveerd door een stekkertje van een hoofdtelefoon of oordopjes in de geldautomaat te steken. De geldautomaat vertelt de klant vervolgens welke keuzes er zijn en wat hij moet doen, zoals de pincode en het gewenste bedrag en akkoord intoetsen. De spraakfunctie is voorlopig alleen in het Nederlands beschikbaar.

ING zegt de geldautomaten toegankelijker te willen maken, ook voor mensen met een visuele beperking. De pratende geldautomaat is uitgebreid getest onder de doelgroep. De bank heeft de spraakfunctie ook al in Turkije en Polen ingevoerd.

Het zijn niet de eerste sprekende geldautomaten. De Rabobank introduceerde al in 2008 een sprekende geldautomaat, uitgerust met een telefoonhoorn voor mensen met een visuele beperking. Er staan bij elkaar zo'n 100 van in lokale Rabobank-kantoren. Met de komst van de uniforme gele Geldmaat-automaten verdwijnt de hoorn geleidelijk uit de filialen.

STER reclame