NOS Nieuws

Tien jaar Repair Café: al ruim een miljoen producten gered van afvalberg

Naaimachines, stofzuigers, fietsen, laptops, maar ook broeken en jassen: je kunt het zo gek niet bedenken of consumenten komen met dit soort producten naar het Repair Café. Een initiatief van tien jaar geleden dat is bedacht door Martine Postma. Onder het motto: waarom iets weggooien als het misschien nog gerepareerd kan worden?

Het idee sloeg in als een bom. Inmiddels heeft bijna elke gemeente wel een Repair Café. Sterker nog, het fenomeen is doorgedrongen in 35 landen, zoals de VS, Japan, India en Zuid-Korea. Wereldwijd ligt het aantal locaties op 1650. Vorig jaar alleen al kwamen er 227 café's bij.

Bij jou in de buurt is er vast ook een:

Wat heeft dat opgeleverd? Een voorzichtige schatting van de Stichting Repair Café en bestudering van de jaarverslagen leert dat er tot nu toe zo'n 1,3 miljoen apparaten en andere artikelen zijn gered van de afvalhoop.

"Veel kapotte voorwerpen zijn relatief eenvoudig te repareren", zegt Postma. "Maar veel mensen hebben zo weinig reparatiekennis, dat het hen toch niet lukt."

Top 10 meest aangeboden producten

Van alle reparaties die afgelopen jaar werden geteld, was 65 procent succesvol. In veel gevallen bleken voorwerpen niet echt kapot te zijn, maar vooral onderhoud nodig te hebben.

"Mensen weten niet dat simpele handelingen zoals schoonmaken, ontkalken of smeren problemen kan voorkomen", zegt Postma in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat mensen hiervoor naar een Repair Café komen, bewijst het gebrek aan reparatiekennis in de samenleving. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de circulaire economie belemmerd."

Landen met de meeste repaircafés

De stichting heeft ook al jaren kritiek op producenten van kleine elektrische apparaten. Want vaak zijn producten simpelweg niet open te krijgen (omdat alles bijvoorbeeld gelijmd is) en dus niet te repareren. "In het Repair Café zijn we driekwart van de tijd bezig om apparaten open te krijgen", aldus Postma. "Wij roepen fabrikanten dan ook op meer te denken vanuit reparatiemogelijkheden. Fabrikanten moeten reparatie stimuleren en niet onmogelijk maken."

Iemand die een Repair Café wil opstarten zegt in het jaarverslag van 2018: "Ik erger me dood aan de lage kwaliteit van hedendaagse consumentenproducten en de drempel tot reparatie die bewust door producenten wordt opgeworpen. Daar wil ik wat aan doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl