Stuk spoorrails in voormalig Kamp Westerbork ANP

In twee maanden tijd hebben ruim 4700 mensen een verzoek ingediend voor een financiële schadevergoeding wegens de NS-transporten in de Tweede Wereldoorlog. De commissie die de aanvragen in behandeling neemt, heeft de nieuwe cijfers doorgegeven aan het ANP.

Ongeveer 500 aanvragen zijn van slachtoffers, ruim 3800 van kinderen van slachtoffers en zo'n 400 van weduwen, weduwnaars en erfgenamen. Een deel van de verzoeken om compensatie komt van mensen die in het buitenland wonen, bijvoorbeeld in Israël of de Verenigde Staten.

Voor elke rit een factuur

De Nederlandse Spoorwegen vervoerden tijdens de Duitse bezetting ruim 100.000 Joden, Sinti en Roma per trein naar Westerbork, Vught of Amersfoort. Het overgrote deel werd uiteindelijk gedeporteerd naar concentratie- en vernietigingskampen.

De NS liet de treinen rijden in opdracht van de bezetter, bracht elke rit in rekening en werd door de Duitsers betaald met geld dat van de slachtoffers was geroofd.

In 2005 bood de NS excuses aan voor de medewerking aan de deportaties. Eind vorig jaar werd een akkoord bereikt over een schadevergoeding, na talloze gesprekken met nabestaanden, onder wie Shoah-overlevende Salo Muller.

Maximaal 15.000 euro

De compensatie-aanvragen worden behandeld door de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS. Het is de bedoeling dat mensen binnen dertien weken horen of de aanvraag is toegewezen. Mensen die op leeftijd zijn, krijgen voorrang zodat ze sneller weten waar ze aan toe zijn.

De maximale tegemoetkoming die de NS betaalt is 15.000 euro. Bij het vaststellen van dit bedrag is gekeken naar soortgelijke regelingen in het buitenland, zoals naar het compensatiefonds van de Franse spoorwegen en schadefondsen van Duitse ondernemingen zoals IG Farben Krupp en AEG Telefunken.

Het digitale loket sluit op 5 augustus volgend jaar. Nabestaanden van verzetsstrijders zijn ook in gesprek met de NS over een tegemoetkoming.

STER reclame