Streetart van Walter White (Bryan Cranston)
NOS Nieuws

Breaking Bad-film El Camino: bevredigend slotstuk of nieuw hoofdstuk?

  • Carmen Dorlo

    redacteur Online

  • Carmen Dorlo

    redacteur Online

Van 2008 tot 2013 zat menig fervent seriekijker elke week aan de buis gekluisterd wanneer er een nieuwe aflevering van Breaking Bad verscheen. Nu, zes jaar later en op tijd om in te spelen op de nostalgische gevoelens van de fan, verschijnt de Breaking Bad-film El Camino op Netflix.

Laten we eerst even teruggaan naar het begin. De serie, die zes Emmy's won, gaat over de scheikundeleraar Walter White (Bryan Cranston) die te horen krijgt dat hij terminaal ziek is. Om ervoor te zorgen dat zijn gezin na zijn dood geen geld tekort komt, besluit hij drugs te gaan produceren. Samen met de uitgevallen leerling Jesse Pinkman (Aaron Paul) maakt en verkoopt hij crystal meth, die in de serie een opvallende kleur blauw heeft.

De serie eindigt met een scène waarin White Pinkman redt van een groepje mannen dat hem gevangen houdt. White wordt daarbij neergeschoten. De maker van de serie bevestigde deze week dat White in die scène is gestorven; daar was hij eerder nog vaag over.

De film zoomt in op het leven van Pinkman en gaat verder waar de serie stopte: Pinkman zit in de vluchtauto uit de laatste aflevering en luistert naar het nieuwsbericht over de schietpartij waarbij White om het leven kwam.

Bekijk hier de trailer:

Waar de serie het duo White/Pinkman volgde, richt de film zich, naar het lijkt, alleen op Pinkman. Gaat de kijker de anti-held Walter White missen of neemt de fan genoegen met de sidekick?

Volgens Chris Westendorp, scenarioschrijver voor onder meer de Nederlandse serie Penoza en Zeven Kleine Criminelen, is het een slimme zet van maker Vince Gilligan om de film te richten op het verhaal van Pinkman. "Als White ook de hoofdrol zou spelen in de film, loop je het risico dat je kijkers het gevoel krijgen een nieuwe lange aflevering van de serie te kijken. Dat wil je niet."

Breaking Bad-wereld vanuit een ander perspectief

Daarnaast is het verhaal van White ook wel genoeg verteld, zegt Westendorp. "Nu kan Pinkman veel gelaagder worden en gedurende de film veranderen. De kijker ziet de Breaking Bad-wereld dan vanuit een ander perspectief."

Een interessant punt, maar filmkenner en -recensent Omar Larabi twijfelt of de hoofdrolspeler helemaal uit de serie weggelaten moet worden, want de rol van de scheikundeleraar werd ontzettend goed gespeeld. "Whites rol was heel duaal: veel zelfspot, maar ook drama. Hij ontwikkelde zich ook zes seizoenen lang."

En de chemie met sidekick Pinkman was volgens Larabi heel goed te zien. "Zonder Pinkman had White er waarschijnlijk anders uitgezien. Ze hadden perfecte chemie en waren heel erg op elkaar ingespeeld." Beide acteurs wonnen drie Emmy's voor hun rol.

Aaron Paul (links) en Bryan Cranston (rechts) bij de premièrebijeenkomst van El Camino

Een eerdere Breaking Bad-spinoff die Gilligan maakte zonder White, Better Call Saul, over de advocaat Saul Goodman uit de serie, wist de eerste serie niet te evenaren. "Waar Breaking Bad veel actie en dynamiek had, bestond Better Call Saul uit meer drama en was het verhaal iets langzamer. Het was geen hit and miss, maar wist niet te evenaren", zegt Larabi. Westendorp was daarentegen wel onder de indruk. "Door de nieuwe rollen werd het fris."

De film komt niet uit de lucht vallen. Volgens Westendorp is het de laatste jaren een trend om na een succesvolle serie ook nog een film te maken, en andersom. Toch heeft ze deze manier nog niet vaak gezien. Vaak wordt er namelijk voor gekozen om de film bijvoorbeeld in een andere omgeving te maken, zoals een ander land. De hoofdrolspeler blijft dan onveranderd.

De serie was een van de meest succesvolle series ooit. Best ironisch is dat Gilligan jaren geleden nog een pittige kluif had aan het pitchen van de serie bij televisiezenders. "Het gaat over een man van middelbare leeftijd, met terminale kanker, die in het eerste seizoen nog begint als een klein burgerlijk type. Daarmee leg je jezelf een enorme beperking op. De televisiezenders vroegen zich af: wie gaat dit interessant vinden?", vertelt Larabi.

Maar toch paste de serie in een breder perspectief, zegt Westendorp. "In de jaren 2000 draaiden succesvolle series vaker om witte anti-helden van middelbare leeftijd. Denk aan The Sopranos, Mad Men, Dexter. Breaking Bad werd zo succesvol omdat de witte anti-held vervolgens met alles breekt: het wordt een hele extreme sociopaat."

Larabi vindt de serie een meesterwerk. En met hem vele andere filmkenners. Niet alleen was het verhaaltechnisch gedurfd, ook de uitwerking was over the top, zegt hij. "Bepaalde aspecten in het begin van het seizoen komen weer terug aan het einde. Gilligan werkte met twee soorten spanningsbogen: de grote boog die op het begin al is geschreven voor het einde van de laatste aflevering, en de kleine bogen die elke aflevering weer spannend moeten maken. Het is ontzettend moeilijk om dit coherent te krijgen, maar dat lukte."

Wie weet keert White wel terug in een flashback.

Omar Larabi

Eigenlijk denken beide filmkenners dat het niet uitmaakt hoe de film, die vanaf morgen op Netflix staat, eruit gaat zien. El Camino komt namelijk precies op het juiste moment. "De fans zitten vol nostalgisch verlangen. Veel mensen hopen dat zoveel mogelijk personages terugkomen. Wie weet keert White wel terug in een flashback", zegt Larabi. "Maar de vorm maakt fans niet uit. Dit zou een bevredigend slotstuk kunnen zijn, maar ook een nieuw hoofdstuk."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl