NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Vaten diesel en veel te hoog: 'vreugdevuren Scheveningen moeten fundamenteel anders'

NOS

De bouwers van de twee grote vreugdevuren in Scheveningen en Duindorp hielden zich niet aan gemaakte afspraken met de gemeente Den Haag. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) was de brandstapel in Scheveningen 10 meter hoger dan de afgesproken 35 meter en werden vaten diesel gebruikt om het vuur aan te jagen.

De Onderzoeksraad vindt dat de organisatie daarom fundamenteel anders moet. De gemeente wist dat bouwers zich niet hielden aan de afspraken, maar trad hier niet tegen op.

Veiligheid niet gehandhaafd

Volgens OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem greep de gemeente niet in om de lieve vrede te bewaren. Maar daardoor werd de veiligheid, waar de gemeente eindverantwoordelijk voor is, niet gehandhaafd, zegt hij.

"De risico's hadden hier veel beter moeten worden onderkend door de gemeente. Ook hadden er echte afspraken gemaakt moeten worden en die hadden moeten worden gehandhaafd. Maar op alle drie de vlakken is het eigenlijk niet goed gegaan", aldus Dijsselbloem.

Naast de gemeente Den Haag hadden ook de hulpdiensten en de bouwers volgens de OVV meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de veiligheid van omwonenden, publiek en de bouwers.

Vliegvuur

Tijdens de laatste jaarwisseling liepen de traditionele vreugdevuren op het Scheveningse strand uit de hand. De grootte van het vreugdevuur in combinatie met de harde wind leidde tot zogeheten vliegvuur, een grote vonkenregen, en tientallen branden in de badplaats. Het publiek moest daarom worden geëvacueerd.

Vonkenregen in Scheveningen

De Onderzoeksraad concludeert dat de grootte van de stapel en het gebruik van brandversnellers als diesel in combinatie met de wind tot de vonkenregen leidde. Eerdere jaren werden jerrycans met brandstof uitgegoten over de stapel, maar dit keer werden vaten van 200 liter in de stapel geplaatst.

Op videobeelden is te zien dat de basis van de brandstapel snel vlam vatte toen zo'n vat naar beneden viel. Doordat het vuur ineens veel groter was, ontstond een sterke thermiek die het vliegvuur veroorzaakte.

De OVV maakte daarbij deze animatie:

Intense brand en vliegvuur ontstonden door een combinatie van factoren

De Onderzoeksraad schrijft verder dat er geen vergunning was afgegeven voor de vreugdevuren. De gemeente en de bouwers hadden jaren geleden afspraken gemaakt over onder meer de bouwmethode, de maximale omvang van de stapels en de risico's. Maar de bouwers hielden zich daar niet aan en de afspraken zijn nooit geactualiseerd en niet allemaal goed vastgelegd.

Daarnaast was er volgens de OVV niet geleerd van eerdere problemen. "Met de risico's van vliegvuur werd geen rekening gehouden, ook niet nadat tijdens de jaarwisseling van 2017-2018 vliegvuur over de boulevard trok."

Aanbevelingen

De Onderzoeksraad vindt dat de gemeente Den Haag vreugdevuren voortaan moet zien als een risicovol evenement waar een vergunning voor moet worden afgegeven en extra eisen moet stellen aan de veiligheid. Verder moet de gemeente beter gebruik maken van de ervaringen van eerdere jaarwisselingen en ervoor zorgen dat de organisatoren van de vuren bekend zijn, zodat die aangesproken kunnen worden op hun verantwoordelijkheid.

Hulpdiensten zoals de brandweer en de politie moeten de gemeente gevraagd en ongevraagd bijstaan met deskundig en kritisch advies, vindt de raad.

STER reclame