KNAW Onderwijsprijs doorslaand succes

time icon Aangepast

Door verslaggever Pauline Broekema

Een keiharde één krijg je, voor de moeite, als je je profielwerkstuk samenstelt aan de hand van studies van anderen. Docent Adri Kodde van de Christelijke Scholengemeenschap Reggesteijn in Nijverdal haalt tegenwoordig bij twijfel een werkstuk meteen door de molen. Even wat zinnen googlen en het bedrog komt meteen boven water. Gelukkig is hij nog nooit gestuit op dergelijk jatwerk.

Kodde viel vorig jaar in de prijzen. Hij won de prestigieuze KNAW Onderwijsprijs, waarmee de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen de twaalf beste werkstukken van vwo-leerlingen beloont. Leerling, maar ook de docent worden onderscheiden.

Dit jaar wordt de wedstrijd voor de derde keer gehouden. Het initiatief moet het wetenschappelijk denken onder vwo-leerlingen bevorderen en de docent prijzen voor zijn begeleiding en stimulans.

In zijn korte bestaan is de prijs zo populair geworden onder scholengemeenschappen, dat het KNAW inmiddels een limiet aan het aantal inzendingen per school heeft gesteld.

Lachen

"Het was ongelooflijk hoe ze dat onderwerp hebben aangepakt", glundert Kodde. Zijn leerlingen Lianne Klein Schaarsberg en Floor Beldman onderzochten vorig jaar de aanstekelijkheid van lachen en welke factoren het 'meelachen' bepalen.

"Aanvankelijk wilden ze een MRI-scan gebruiken. Toen dat niet lukte hebben ze hun hele onderzoek omgegooid en zijn ze er alsnog in geslaagd een antwoord te vinden op de vraag. Zo hoort het."

Kodde maakte de invoering van het profielwerkstuk mee, zo'n twintig jaar geleden. Hij is er dik tevreden mee, omdat leerlingen inderdaad leren wetenschappelijk te denken.

Kratten vol

"Daar gaat het in essentie om bij dat werkstuk", zegt ook Wibo van der Es. Uit kratten vol inzendingen maakt hij een voorselectie. Drie stapels heeft hij voor zich liggen: absolute kanshebbers, twijfelgevallen en afvallers.

Werkstukken waarbij de leerling alleen een verhaal vertelt, komen niet door de eerste ronde. De geschiedenis van de maffia, vulkanen, D-Day; prachtig gedaan vaak, maar niet de bedoeling, want er is geen uitwerking van een vraagstelling.

Overigens is Van der Es diep onder de indruk van de kwaliteit van de werkstukken. Hij herkent zich absoluut niet in de klacht dat het peil van het Nederlands onderwijs zo laag is.

Dubbelzinnigheden

Op het Reggesteijn in Nijverdal vult de aula zich met ouders en leerlingen. Na weken ploeteren presenteren de leerlingen hun werkstuk.

De onderwerpen zijn van een grote diversiteit: het denken van dieren, beveiliging van betalingsverkeer, het keilen van stenen, dubbelzinnigheden in de Nederlandse taal, de huizenmarkt in de regio.

De actualiteit klinkt door in enkele onderwerpkeuzes. Sharona Reimink en Manouk ter Steege onderzochten de invloed van de kredietcrisis op de Rabobank. Twee andere leerlingen houden Wilders en het populisme tegen het licht.

Spijt

De ouders heffen na afloop het glas op hun kinderen. "Prachtig was het om die gasten samen al die weken aan de slag te zien. Al die discussies op de zolderkamer!", zegt een trotse vader.

Drie jongens onderzochten hoe veilig het is om te pinnen en via internet te betalen. Eén van hen weet het nu zeker: zijn hart ligt bij wiskunde. Hij is al veel universiteiten afgeweest en kiest voor Nijmegen.

Of hij leraar gaat worden? "Nee", zegt hij. "Dacht ik al", zegt zijn leraar met een ondertoon van spijt. "Die gaat iets wetenschappelijks doen."

In juni wordt bekend of de KNAW hem in de prijzen laat vallen. De winnende leerlingen krijgen een studiebeurs ter waarde van 1500 euro. Om het eerste studiejaar, op weg naar een stralende toekomst, van te betalen.

STER Reclame