NOS Nieuws

Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

  • Joséphine Truijman

    Redacteur

  • Joséphine Truijman

    Redacteur

Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk, terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.

De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien en dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.

Iedere maand incidenten

Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."

Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daarmee gebeurd is."

Grote risico's

Vrijwel alle elektrische auto's hebben een lithium-ion-accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt, loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.

Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig te koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."

De brandweer is al herhaaldelijk tegen dat probleem aangelopen bij autobranden:

Blussen elektrische auto uitdaging voor de brandweer

Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."

Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."

"We hebben nog niet de mogelijkheden om goed op te treden", zegt Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."

Waterdompelcontainer

Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft een speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.

"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.

Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt, omdat de auto total loss is verklaard."

Software oplossing?

De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.

Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Moditech, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."

Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."

Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen namens de bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl