NOS Nieuws

Garantiefonds SGR: geldschieter in tijden van reiscrises

  • Nina Bogosavac

    redacteur Economie

  • Nina Bogosavac

    redacteur Economie

Het oudste en één van de grootste reisbureaus ter wereld valt om. Minstens 10.000 Nederlandse reizigers zijn op hun vakantiebestemming gestrand en zo'n 50.000 geplande reizen kunnen niet doorgaan. Dat is het geval bij Thomas Cook, dat vanaf vandaag al zijn vluchten heeft geannuleerd, waaronder die van Neckermann.

Dat al deze (vooruitbetaalde) pakketreizen niet doorgaan, wil niet zeggen dat reizigers kunnen fluiten naar hun vakantie of geld. Dat is omdat elke aanbieder van pakketreizen in Europa verplicht is aangesloten bij een verzekering of garantiefonds, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), het grootste van Nederland.

De SGR garandeert dat jij als reiziger je geld terugkrijgt, terug naar huis wordt gebracht of een alternatief krijgt voor de vakantie als de huidige aanbieder wegvalt door financieel onvermogen. Dat wil zeggen: wanneer een aanbieder zelf aangeeft dat niet kan worden voldaan aan de financiële verplichtingen aan vliegmaatschappijen en hotels.

Hoe het werkt als je reisaanbieder in financiële problemen zit, zie je in deze slider:

  • NOS
  • NOS
  • NOS
  • NOS
  • NOS
  • NOS

De afgelopen jaren keerde de SGR op deze manier meer dan 50 miljoen euro uit aan reizigers die werden gedupeerd door failliete reisaanbieders, zoals bij Oad in 2013.

Alleen is het in veel gevallen van financieel onvermogen niet het geld van SGR zelf dat wordt aangesproken, maar wordt de bankgarantie van de SGR-deelnemers, waaronder Thomas Cook, aangesproken. En die is vaak afdoende om de kosten te dekken, zegt reisspecialist en onderzoeker Marco van Leeuwen, van de Breda University of Applied Sciences. Ook in het geval van Thomas Cook is dat waarschijnlijk zo. "Die kas is de afgelopen jaren zorgvuldig opgebouwd. En de kosten worden dus indirect door Thomas Cook zelf betaald."

De 90 miljoen die de SGR momenteel in kas heeft, is volgens Van Leeuwen dan ook de buffer voor als het echt fout gaat en een bankgarantie niet afdoende is. "Veel van de zaken die bij SGR terecht komen worden opgevangen door de bankgarantie, zoals bijvoorbeeld toen TravelBird failliet ging."

De SGR zelf zegt dat het nog onduidelijk is hoeveel geld er zal worden uitgekeerd. "Maar zeker is dat de kosten kunnen worden gedekt."

Voordeel

Volgens Van Leeuwen is dat wel het spannende. "Er zit dus miljoenen euro's in die kas en er gaat een onbekend bedrag uit. Nadat de curatoren hebben gekeken naar mogelijkheden zoals een doorstart of overname, kunnen de uiteindelijke kosten nog omlaag."

Maar: geld uitkeren aan gedupeerden bij financieel onvermogen van een reisaanbieder is dan ook de reden van het bestaan van de SGR. "Het bewijst nu zijn bestaansrecht", zegt Van Leeuwen. "Soms vergeten klanten die losse tickets en losse hotelkamers boeken, die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis, dat zoiets kan gebeuren."

"In het geval van Thomas Cook staan tot de winter meer dan 40.000 reizen op de agenda. Die zijn door klanten betaald en zij hoeven niet bang te zijn. Een voordeel voor de consument dus."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl