NOS NieuwsAangepast

Ook na vandaag geen reizen meer van Thomas Cook en Neckermann

Ook na vandaag zullen Thomas Cook en Neckermann geen reizen meer uitvoeren. "Alle toekomstige boekingen komen te vervallen", zeggen de bedrijven. "Er is gekeken naar mogelijkheden om geboekte reizen uit te blijven voeren. Ondanks alle inspanningen is dit helaas niet gelukt."

Mensen die na vandaag op reis zouden gaan met de organisaties moeten contact opnemen met reisbureaus die zijn aangesloten bij de ANVR/SGR, om te kijken of ze kosteloos omgeboekt kunnen worden of hun geld terugkrijgen.

"Reisorganisaties zullen voor hen op zoek gaan naar een alternatieve reis. Dat wordt dan betaald via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)", zegt Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. "Er kunnen wel wat meerkosten aan vastzitten, bijvoorbeeld als je in een ander hotel terechtkomt dat iets duurder is. Lukt het niet om je om te boeken, dan krijg je via het reisbureau en de SGR je geld terug."

Reisbureaus zullen vandaag druk zijn om mensen te helpen die de komende dagen vertrekken. De ANVR adviseert daarom mensen die bijvoorbeeld pas over twee weken op vakantie gaan, nog een paar dagen te wachten met contact opnemen.

Callcenter

Voor Nederlandse vakantiegangers die op dit moment al via Thomas Cook op vakantie zijn, is een speciaal callcenter ingericht. Op het telefoonnummer 070-3071111 kunnen zij terecht voor vragen. "Er staan honderden reisagenten klaar om mensen te helpen bij het omboeken of het indienen van een claim bij SGR", zegt Frank Oostdam.

Gisteravond maakte de Nederlandse tak van Thomas Cook al bekend dat alle reizen die vandaag zouden vertrekken, zijn geschrapt. Daarnaast deed de reisorganisatie bij de SGR melding van financieel onvermogen. "Dat betekent dat Thomas Cook zelf aangeeft dat er niet voldaan kan worden aan de financiële verplichtingen aan hun accommodaties en hotels", zei Oostdam, die ook namens de SGR spreekt.

Medewerkers van Thomas Cook op het Spaanse eiland Mallorca gingen gisteren gewoon aan het werk, ondanks de financiële problemen van de reisorganisatie.

Onzekerheid bij personeel Thomas Cook: 'We weten niet wat er aan de hand is'

Momenteel zitten er nog zo'n 10.000 Nederlandse toeristen via Thomas Cook in het buitenland. "Daar gaat onze eerste zorg naar uit, zodat zij hun vakantie op een goede manier kunnen voortzetten."

In de meeste gevallen kan dat ook gewoon, zegt Oostdam. "De SGR staat garant voor de gelden. Mensen die nu op op reis zijn, kunnen hun vakantie normaal afmaken en gewoon met hun vliegtuig weer terugkomen. Thomas Cook werkt nauw samen met Transavia en hun vluchten gaan gewoon door."

Dit zijn natuurlijk vreselijke situaties. Dat wil je niet.

Frank Oostdam (ANVR) over gedupeerde reizigers

Toch gaat het niet in alle gevallen goed, merkt ook de Nederlandse Linda Vermeer. Zij is sinds zondag op vakantie in Torremolinos, maar gisteravond werd haar de toegang tot haar hotelkamer ontzegd omdat ze eerst de openstaande rekening van het hotel moest betalen. "Maar een hotel mag dat helemaal niet doen, dat mag wettelijk gezien geen openstaande rekeningen op de gasten verhalen, maar hier gebeurt dat dus wel."

De Nederlandse en haar vriendin stonden urenlang buiten. "Wij hebben behoorlijk wat stennis lopen maken. Ik zei tegen het hotel: Thomas Cook Nederland is niet failliet en ik ga niet betalen, want dan krijg ik mijn geld nooit meer terug."

Omdat ze het personeel ervan overtuigde dat Thomas Cook Nederland nog niet failliet is, mochten Vermeer en haar vriendin uiteindelijk terug naar hun kamer. "Maar alleen voor vannacht", zei ze. "Want ik moet voor 11.00 uur vanochtend met een bewijs komen dat Thomas Cook de rekening gaat betalen, anders sta ik weer met mijn koffers op straat."

Voor zulke acute problemen is het callcenter ingericht, zei Oostdam. "Dit zijn natuurlijk vreselijke situaties. Dat wil je niet. Het is natuurlijk een nachtmerrie als je dat overkomt. Daarom adviseer ik haar ook om om 09.30 uur meteen te bellen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl