Brandweermannen uit Zürich doen de Tetris Challenge
NOS Nieuws

Tetris Challenge: hulpdiensten plaatsen kunstige kiekjes op Instagram

Het is een hit onder hulpdiensten in binnen- en buitenland: de Tetris Challenge. Wijkagenten, handhavers, brandweermannen en zelfs de landmacht plaatsten de afgelopen dagen kunstige kiekjes op Instagram. Daarop is te zien met welke spullen (en mensen) hun voertuigen uitgerust zijn.

Het politiekorps van de Zwitserse stad Zürich ontketende de internethit. Op hun Instagramaccount plaatsten ze op 1 september een foto van een dienstwagen van de verkeerspolitie, met daarnaast de volledige inhoud tentoongespreid op de grond. Te zien zijn onder meer twee verkeersagenten, pionnen, oranje veiligheidshesjes en een brandblusser. De foto werd gemaakt met een drone.

De naam 'Tetris Challenge' verwijst naar de legendarische videogame uit de jaren tachtig, waarbij blokjes in allerlei vormen binnen korte tijd opgestapeld moesten worden.

Helemaal nieuw is het idee niet. De Franse forensische opsporing maakte in 2018 een soortgelijke foto. Ook doet het denken aan het werk van de Zwitserse kunstenaar en cabaretier Ursus Wehrli. Hij staat bekend om foto's waarop hij allerlei spullen en mensen keurig geordend heeft.

Origineel of niet, daarna ging het hard met de Tetris Challenge. Zwitserse brandweermannen en ambulanceteams volgden met een kiekje, net als hulpdiensten in Engeland en Hongarije.

Inmiddels doen ook Nederlandse hulpverleners een duit in het zakje. Vier dagen geleden plaatste wijkagent Lars, actief in Breda, deze foto op zijn Instagramaccount:

De wijkagent daagde de Koninklijke Landmacht uit om ook mee te doen. Dat lieten de militairen zich geen twee keer zeggen: ze stalden al het materieel (en drie collega's) uit een militaire ziekenauto uit.

En ook de handhavers van de gemeente Breda namen de creatieve actie van hun collega's bij de politie over:

"We laten graag zien wat we allemaal bij ons dragen in een doorsnee dienstvoertuig", schrijft wijkagent Lars op Instagram, waarmee hij onbedoeld het succes van de hype verklaart: de foto's fungeren als zoekplaatjes.

Zo bevat een dienstauto van het politieteam onder meer zaklampen, een brandblusser, veiligheidsbrillen, werkhandschoenen, veiligheidshelmen, een bezem, markeerkrijt, schadeformulieren en traumabeertjes. "Maar er is nog veel meer! Kun jij de lijst aanvullen?", schrijft Lars.

De wijkagenten maakten de foto overigens met een #hoogwerker.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl