Campagne tegen lachgas achter het stuur: 'Onbegrijpelijk dat mensen dat doen'
Veilig Verkeer Nederland komt met een socialemediacampagne tegen lachgasgebruik in het verkeer. De campagne volgt op het nieuws dat het aantal lachgas-incidenten in het verkeer sterk is toegenomen.
In 2016 ging het nog om 60 gevallen, dit jaar staat de teller al op 960. Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, gaat dat aantal flink omlaag. "Het is onbegrijpelijk dat mensen, vooral jongeren, lachgas gebruiken in het verkeer. Want je speelt met je eigen leven en met dat van anderen", zegt woordvoerder Marcel Kwant.
De nieuwe campagne zal zich dan ook met name op jongeren richten. "We gaan ze op Instagram, Facebook en Twitter waarschuwen voor de gevaren van lachgas", legt Kwant uit. Toch denkt hij dat een campagne alleen niet genoeg is. "Tijdens rijopleidingen zou er ook aandacht aan besteed kunnen worden, bijvoorbeeld in de theorie of dat het terugkomt als examenvraag."
Veel gebruikers denken dat lachgas geen invloed heeft op het rijgedrag. Roy weet inmiddels beter:
Verder pleit Veilig Verkeer Nederland voor een verbod op lachgas in het verkeer. Ook het Verbond van Verzekeraars ziet zo'n verbod wel zitten. "Het zal verzekeraars enorm helpen om de schade te verhalen bij mensen die een ongeluk veroorzaken in het verkeer door lachgas", vertelt Oscar van Elferen namens de verzekeraars in het NOS Radio 1 Journaal.
'Onverantwoord risico'
Hoewel lachgas dus niet verboden is, kan het toch nu al grote consequenties hebben voor bestuurders. "Dat heeft ermee te maken dat je als bestuurder een onverantwoord risico neemt. Verzekeraars zullen in zo'n geval altijd de schade uitkeren aan het slachtoffer en vervolgens zullen ze dat bedrag of een gedeelte daarvan op jou als bestuurder verhalen. En als een slachtoffer letsel heeft, gaat het al gauw om tienduizenden euro's."
Een verzekeraar moet wel kunnen aantonen dat een ongeluk veroorzaakt is door het gebruik van lachgas. "Dat is wat lastiger dan bijvoorbeeld bij drugs of alcohol, omdat er over lachgas minder bekend is en er ook minder wetgeving voor is. Een verbod zal ons werk dus een stuk makkelijker maken", zegt Van Elferen.