Dansende diva’s in Paradiso: 'Drag is meer dan een man met een pruik op'
Annebelle de Bruijn
redacteur Online
Annebelle de Bruijn
redacteur Online
"Zijn onze logo's straks goed te zien denk je"? In de kelder van poppodium Paradiso in Amsterdam brengt Dennis Bijleveld (28) met een make-upkwast een groot wit vlak aan over zijn wenkbrauwen. Hij kijkt even fronsend op en concentreert zich dan weer op de spiegel. Over een kleine twee uur staat hij op het podium als Ma'MaQueen.
Het hoofdpodium van Paradiso heeft zaterdagavond plaatsgemaakt voor een catwalk. Voor het vijfde jaar op rij staat Superball op het programma, een internationale wedstrijd voor dragqueens. "Acht Europese draghouses strijden tegen elkaar in de rondes lip sync, dance off en catwalk", vertelt organisator Peter van Vught. De winnende dames gaan er vandoor met een eretitel, een award en waardebonnen voor make-up.
Superball is sinds een paar dagen stijf uitverkocht. "Andere jaren verkochten we de laatste kaarten pas op de avond zelf", zegt Van Vught. Hij ziet dat drag een alsmaar groter publiek bereikt. "Zeker door programma's als RuPauls Drag Race is het populairder geworden."
Zaterdagmiddag werd er druk gerepeteerd voor show in Paradiso:
Een draghouse bestaat uit een dragmoeder die dragkinderen onder haar hoede heeft genomen. "Het is soms moeilijk om in je eentje je eerste stappen te zetten als dragqueen", legt Ma'MaQueen uit. "Als je bijvoorbeeld voor het eerst als man een BH gaat kopen, is het fijn als er iemand met je mee gaat. Maar dragmoeders helpen ook met make-up en kleding." Naast Ma'MaQueen zitten The Only Miss JJ, Rita Book, Licka Lolly en Inga Shubskaya bij House of Holographic Hoes.
Bijleveld is mede-oprichter van het Rotterdamse draghouse House of Holographic Hoes. Hij legt zijn make-upkwast neer en neemt een slokje koffie. "Zeg maar gewoon Ma'MaQueen". Hij doet nu al zo'n 3,5 jaar aan drag.
Een logische stap voor hem. Hij was immers altijd al in de weer met make-up en jurken. "Toen ik in Rotterdam ging studeren, kwam ik in aanraking met drag. Het is voor mij een zoektocht naar mijn eigen identiteit. Ik weet nu waar ik ben en waar ik voor sta. Dat had ik zonder drag nooit gehad."
Ook Ma'MaQueen merkt dat steeds meer mensen bekend raken met de dragwereld. "Mensen zien zo dat drag serieus is, dat het meer is dan een man met een pruik op."
Veel deelnemende houses geven met hun show een politiek statement af, vertelt Van Vught. "Neem bijvoorbeeld The House of Hopelezz. Hun show draait om seksuele vrijheid."
De dames van House of Holographic Hoes doen dit jaar voor het eerst mee. Of ze zenuwachtig zijn? Niet echt. "We hebben het afgelopen jaar non-stop gewerkt aan onze show. Choreografie verzonnen, outfits gemaakt en bedacht welke boodschap we wilden overbrengen", zegt Rita Book, een van de dragkinderen van Ma'MaQueen. "Het is voor ons vooral een mooie kans om te laten zien waar wij voor staan."
Ook voor Book is drag een zoektocht naar identiteit. "Als man zijn er strikte gendernormen waar je je aan moet houden. Je hoort je niet vrouwelijk te kleden of vrouwelijk te gedragen. Ik voelde me daar jarenlang heel beperkt door. Met Rita Book voel ik mij pas compleet als persoon."
Het is half tien geweest. Alle deelnemende queens verzamelen zich in de kelder voor een peptalk voordat ze de catwalk van Paradiso op stappen. Ma'MaQueen gebaart naar haar dragkinderen. "Showtime, ladies!"