ANP

Het blijft onduidelijk wat er precies in de 342 containers zat die begin dit jaar overboord sloegen van de MSC Zoe. Rijkswaterstaat heeft na lang aandringen van Omrop Fryslân en RTV Noord wel de ladinglijst van het schip gepubliceerd, maar daar staan geen details op. Het probleem is dat meer details worden gezien als "bedrijfsinformatie die uit concurrentieoverwegingen niet met de buitenwereld gedeeld moet worden".

De 342 containers sloegen op Nieuwjaarsdag overboord bij een storm ter hoogte van de Duitse Waddenkust. Niet lang daarna werd bekend dat twee containers gevaarlijke stoffen bevatten - een daarvan is gelokaliseerd, de ander (met lithiumbatterijen) niet. Over de rest van de lading was tot nu toe slechts bekend dat het om "consumentengoederen" ging.

Om meer inzicht in de ladinglijst te krijgen, deden Omrop Fryslân en RTV Noord een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Dat verzoek is nu door Rijkswaterstaat gedeeltelijk gehonoreerd. Zo blijkt dat er een container met juwelen in het water terechtgekomen is. Verder zijn er bijna honderd containers overboord gegaan met tv's, computers, witgoed, veel kleding, meubels, wasmachines, speelgoed en auto-onderdelen.

Plastic

De inhoud van drie overboord geslagen containers wordt omschreven als 'Epoxy Resin, plastic'. Dat is een harssoort, die in vaste vorm in de containers zat en daarom - volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - niet gevaarlijk is voor de volksgezondheid.

De MSC Zoe op 4 januari, na aakomst in Bremerhaven ANP

Uit de opgevraagde stukken blijkt dat rederij MSC wel bereid was om meer informatie te geven over de inhoud van de containers, maar dat containervoerder Maersk dat uit concurrentieoverwegingen weigerde te doen. Een van de bedrijven die containers op het schip hadden staan, toonde zich fel gekant tegen openbaarmaking.

Na veel getouwtrek is gedetailleerde informatie aan Rijkswaterstaat gegeven. Maar Rijkswaterstaat weigert die informatie openbaar te maken ondanks het Wob-beroep: "De bij de MSC Zoe betrokken vervoerders hebben informatie over de containers verstrekt ten behoeve van de bergingswerkzaamheden. Zij hebben uitdrukkelijk te kennen gegeven dat de informatie wordt verstrekt in het vertrouwen dat deze niet met derden wordt gedeeld", aldus Rijkswaterstaat bij RTV Noord.

Bizar

"We hebben allemaal kunnen zien dat er IKEA-spullen aan boord waren. Of motoronderdelen. Maar waar bestaan die dan precies uit? We weten nu wel meer. Maar productomschrijvingen ontbreken nog steeds, ook al hebben natuur- en milieuorganisaties daar wel op aangedrongen", zegt RTV-Noord verslaggever Goos de Boer. Hij wijst erop dat over de containers die op Nieuwjaarsdag aan boord zijn blijven staan, nóg minder bekend is. Zo staat bij honderden containers 'chemical products, nos' (not otherwise specified, red) vermeld.

Gevolg is dat veel vraagtekens blijven bestaan over de exacte inhoud van de containers. Het is de vraag of de Tweede Kamer daar genoegen meeneemt. Tijdens een hoorzitting in Den Haag, ruim een maand geleden, sprak een aantal politici schande van de geheimzinnigheid. PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk noemde het "bizar" dat de informatie niet openbaar wordt gemaakt. Zijn GroenLinks-collega Suzanne Kröger noemde het "verbijsterend", Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren "schandelijk en onbestaanbaar".

De Tweede Kamer debatteert dinsdag over de nasleep van het ongeluk met de MSC Zoe.

STER reclame