The Book of Mormon: scoort deze eigenzinnige musical ook in Nederland?
Het theaterfenomeen The Book of Mormon trok wereldwijd al tien miljoen bezoekers, ook in Amsterdam is de belangstelling voor de musical groot. Theater Carré, dat de show binnenkort op de planken brengt, heeft nu voorstellingen bijgeboekt. De met prijzen overladen show, die gaat over mormoonse missionarissen in Oeganda, is daardoor vanaf eind september een maand lang te zien. De voertaal blijft Engels.
In Carré worden de hoofdrollen vertolkt door de acteurs die ook op de planken stonden bij de shows op Broadway in New York. Kevin Clay en Connor Peirson spelen twee jonge naïeve Mormoonse missionarissen die naar Oeganda gaan om hun geloof te verspreiden. Maar de plaatselijke bevolking zit daar niet op te wachten. Die heeft het al druk genoeg met andere dingen: aids, honger en onderdrukking door lokale krijgsheren. De zendelingsmissie leidt tot een opeenstapeling van bizarre gebeurtenissen en scènes.
Bekijk hieronder een preview:
De voorstelling werd geschreven door de makers van South Park, de Amerikaanse animatieserie die berucht is vanwege de maatschappijkritiek en de keiharde grappen. Daardoor is The Book of Mormon grof, geestig en gewaagd: in een rap tempo volgen de politiek incorrecte liedjes elkaar op. Huidskleur, homoseksualiteit, religie, vrouwenbesnijdenis: overal wordt de spot mee gedreven.
'Elke grap heeft een bedoeling'
"Dat is het gevoel voor humor van de makers", vertelt Clay in een repetitieruimte in Londen waar de cast zich voorbereidt op de Europese tour. "Ze shockeren. Daarmee houden ze het publiek scherp. Ze willen dat er niet alleen veel gelachen wordt, maar dat het publiek ook gaat nadenken."
Zijn collega Peirson knikt: "Het is onze taak om het publiek daar doorheen te leiden. En uiteindelijk komt alles samen. Er wordt niet zomaar wat geroepen, elke grap heeft een bedoeling."
De voorstelling is juist niet racistisch of homofoob, zeggen de acteurs, maar de makers maken wel gebruik van stereotypes om het gesprek over dat soort onderwerpen op gang te brengen. "Het speelt eigenlijk een beetje met verwachtingen en sociale normen. Vervolgens doorbreken we die sociale normen", vindt Clay. Het valt mee hoeveel negatieve reacties ze krijgen, zegt Peirson. "De show loopt nu al zo lang dat de meeste bezoekers ook wel een beetje weten hoe het in elkaar zit."
Commerciële meesterzet
Commercieel gezien is de musical in ieder geval een meesterzet. De voorstelling ging in 2011 op Broadway in New York in première en tourde al door de VS en Australië. De afgelopen vijf jaar was de show ook in Londen. Overal waar de eigenzinnige musical neerstrijkt, breekt hij alle records. Dat brengt veel geld op: alleen al op Broadway was de omzet tot nu toe 500 miljoen dollar.
"Optreden in Nederland zal anders zijn", denkt Peirson. "Veel zal afhangen van hoe Kevin en ik samen spelen en van onze 'fysieke komedie'. Vooral omdat er - doordat we in het Engels spelen - misschien wat tekst verloren zal gaan. Het publiek kan misschien niet alles volgen, waardoor we ons moeten aanpassen. Dat is heel spannend en leuk."
Het is de eerste keer dat de originele, Engels-gesproken versie van The Book of Mormon wordt gespeeld in een land waar Engels niet de voertaal is, zegt Clay over de shows in Amsterdam. "Het zou kunnen dat de grappen dan bijvoorbeeld wat later vallen en dan moeten we misschien de timing wat veranderen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen."
Het geheim van de succesvolle voorstelling is de mix van komedie en inhoud, denkt Clay. "Veel mensen komen naar de voorstelling met een bepaalde verwachting: dat het grappig wordt, gek, en misschien een beetje controversieel. Maar als ze het theater uitlopen dan zijn ze vaak aan het denken gezet over grote onderwerpen. Religie, de mensheid, de maatschappij, samenwerken in een gemeenschap: het komt allemaal langs. Dat is heel bijzonder voor een musical."