NOS NieuwsAangepast

Milanese winkeliers bereiden zich voor op 'ramadan rush'

  • Aida Brands

    redacteur Economie

  • Aida Brands

    redacteur Economie

Het gaat allemaal om de eerste paar seconden als een klant de winkel binnenkomt. "Begroet mensen uit het Midden-Oosten met 'salam' of 'marhaba'. Als je mensen benadert in hun eigen taal, breek je gelijk het ijs", vertelt marketingdeskundige Abdelaziz Aouragh.

We zijn bij een training voor zo'n twintig winkelmanagers van grote luxemerken in Milaan. Het belangrijkste doel: beter leren in te spelen op het fenomeen ramadan rush.

Elk jaar zien grote modesteden in Europa het aantal islamitische shoppers aan het einde van de ramadan toenemen. Cadeaus en kleding worden massaal ingeslagen voor het Suikerfeest. En daar willen ook de winkels in Milaan graag op inspringen. Want het gaat om gigantische bedragen, leren de winkelmanagers aan het begin van de training.

2300 euro per betaalactie

In de luxe winkelbuurt rondom de Via Monte Napoleone in Milaan geven toeristen uit de Golfstaten gemiddeld meer dan 2300 euro per betaalactie uit. Naar schatting worden er honderden miljoenen euro's uitgegeven. En dat totaalbedrag ziet Milaan alleen maar toenemen. De eerste drie maanden van dit jaar groeide het aantal toeristen uit het Midden-Oosten in Milaan met meer dan 50 procent. In en rond de Via Monte Napoleone zagen ze zelfs 80 procent meer bezoekers uit de regio.

Italiaanse winkeliers klaar voor de 'ramadan rush'

Volgens het bedrijf Global Blue, dat de trainingen organiseert, liggen hier grote kansen voor winkeliers. Het bedrijf helpt internationale reizigers met hun btw-teruggave en stimuleert daarom winkels graag om beter in te spelen op internationale klanten. "Het is essentieel dat bedrijven goed inspringen op deze groep met een goed en persoonlijk welkom", zegt Antonella Bertossi, marketing manager bij Global Blue. "Om die reden bieden we bij ons kantoor hier in Milaan mensen ook de mogelijkheid zich terug te trekken of om te bidden als ze hier zijn voor hun btw-teruggave."

Een goede zet volgens Aouragh, want zulke dingen kunnen een groot verschil maken in omzet van de winkels. "Londen is al een paar jaar bekend met het fenomeen ramadan rush en daar zie je echt enorme omzetten."

Exclusiviteit

Ook storemanager Samuele Redaelli bij modezaak Larusmiani, kijkt uit naar de komende islamitische feestdagen. Hij verwacht vooral veel omzet in de maanden juni en juli dankzij Arabische klanten. "We hebben het de afgelopen jaren echt zien toenemen. En ook de bedragen die worden uitgegeven. Gemiddeld geven onze klanten uit de Golfstaten zo'n 9000 euro uit als ze bij ons komen winkelen."

Samuele Redaelli, een van de winkeliers die wil profiteren van de 'ramadan rush'

Dat komt volgens Redaelli vooral doordat zeer rijke Arabieren graag exclusieve kledingstukken kopen. Hij pakt er een zandkleurig jasje van slangenleer bij. "Dit is typisch een stuk dat een aantal van mijn klanten uit het Midden-Oosten graag wil hebben. Er zijn er maar vier van gemaakt, dus de klant weet dat hij niet zo snel iemand anders in dit jasje zal zien lopen."

In Milaan worden nu alle zeilen bijgezet om de komende tijd zoveel mogelijk toeristen uit het Midden-Oosten te trekken. Toch liggen er volgens Aouragh ook kansen voor de minder luxe winkels. "Als winkels bijvoorbeeld alleen al speciale enveloppen met de tekst Eid Moebarak (fijn Suikerfeest) erop zouden verkopen, dan zou dat heel veel waardering krijgen. Niet alleen van moslims uit het buitenland, maar ook van Italiaanse moslims."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl