Meer elektrische steps op de weg: gevaarlijk of handig vervoermiddel?

time icon
NOS

In Amerika en veel landen in Europa rijden ze al. De elektrische step. Een elektrisch aangedreven voertuig, zonder een zadel om korte stukken mee af te leggen in een drukke binnenstad. Maar in Nederland zijn de steps nog niet toegestaan op de openbare weg.

Veilig Verkeer Nederland ziet de steps echter wel al in het straatbeeld opduiken. "Er worden steeds meer elektrische vervoermiddelen geproduceerd", zegt woordvoerder Rob Stomphorst. "Je mag er nu alleen gebruik van maken in je eigen achtertuin of op pleintjes."

Naar schatting zijn er al duizenden van deze stepjes verkocht in Nederland en zo'n 10.000 elektrische voertuigen.

Maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Wat doen gebruikers van die elektrische vervoermiddelen als ze de politie tegenkomen?

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Hiermee rijden mag niet: 'Als de politie komt, duik ik een winkel in'

De gebruikers van dit soort elektrische voertuigen zijn een petitie gestart om deze gelegaliseerd te krijgen. De petitie is al zo'n 1000 keer ondertekend.

Deelsteps

In België zijn de steps al wel toegestaan op de openbare weg. En daar zijn ze ook al niet meer weg te denken. Bijvoorbeeld in Brussel rijden nu al 3320 elektrische steps. De opmars begon afgelopen november en ondertussen zijn er zes bedrijven die de e-steps te huur aanbieden.

Sinds de eerste stepjes op straat verschenen in Brussel is Pieter-Jan Cluyse een fanatiek gebruiker:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Elektrische step mag niet in Nederland, wél in België

Ondanks het enthousiasme van de gebruikers merkt de stad dat er ook nadelen zijn. De steps in het verkeer zijn niet altijd veilig. In de kliniek Sint Jan in het centrum van Brussel krijgen ze dagelijks 2 à 3 mensen binnen voor een ongeluk met een step. Schrammen en gebroken polsen zijn de meest voorkomende verwondingen. Volgens een woordvoerder van het ziekenhuis gelden die cijfers overigens ook voor fietsers.

Het voordeel van de deel-steps is tegelijkertijd het nadeel. Ze staan ze overal. In de Brusselse gemeente Sint Joost mag je daarom de steps alleen nog maar parkeren in speciale zones.

Emir Kir, de burgemeester van Sint Joost vindt de steps positief en ziet ze als een extra mobiliteitsoplossing. Maar hij begrijpt ook wel waarom de steps in Nederland niet toegestaan zijn. "Mensen zetten ze op de stoep, anderen kunnen er niet langs." Hij verwijt de aanbieders van de deelsteps dat ze er alleen zijn om geld te verdienen. "Dat is onaanvaardbaar."

De gemeente Breda maakte onlangs bekend mee te willen werken aan een proef met elektrische deel-steps in Nederland. Eerder gaf Rotterdam aan voor zo'n proef te voelen.

STER Reclame