Omroep West
NOS Nieuws Regionaal nieuws

Campagne of niet, veel toeristen blijven tulpen vertrappen

De campagne van de Bollenstreek om te voorkomen dat toeristen de tulpenvelden in lopen om foto's te maken, werkt nauwelijks. Daarom staan er voortaan op drukke dagen ook ambassadeurs bij de kwekerijen om te voorkomen dat de bloemen kapotgetrapt worden.

Omdat toeristen mogelijk ziekten verspreiden en bollenkwekers veel schade bezorgen door de velden in te stieren voor een foto, kwam eind maart een campagne met banners en borden: Enjoy the Flowers, Respect our Pride.

De campagne is opgezet door de bloembollenkwekers, toerismepromotie en gemeenten. In de bollenstreek zijn dik 100 dranghekken met banner te vinden.

Met fiets en al

Nieuw is dat nu ook ambassadeurs worden ingezet, die informatie geven over de bollen en mensen aanspreken. "Met name de Aziaten gaan met fiets en al de velden in", vertelt de coördinator van dit project. "En toeristen gaan erin liggen."

Het valt "om de dooie dood" niet mee om vrijwillige ambassadeurs te vinden. "Want iedereen die iets met bloemen heeft, is nu druk met corso's en tentoonstellingen."

Daarom is er vrijdags overleg: waar worden de schaarse ambassadeurs ingezet. "Daarvoor kijken we op bloemenradar.nl. Daar staat namelijk wanneer welke velden op hun mooist zijn. Zo weet je waar de meeste bezoekers te verwachten zijn."

"Het werkt wel en niet", vindt bollenkweker Piet Heemskerk uit De Zilk. "Sommige mensen zijn blind voor de borden, die denken dat ze overal mogen lopen."

Tineke van Berkel stond afgelopen weekend vrijwillig als ambassadeur bij een veld. "Alle kleine beetjes helpen. Ik zal niet zeggen dat we dit jaar al helemaal komen waar we willen staan. Maar als we dit een aantal jaren doen, gaan toeristen misschien toch anders denken."

Op 'haar' bollenveld in De Zilk gaan toeristen nauwelijks de velden in. "Alleen al doordat ik hier rondloop met mijn oranje vest, zijn ze voorzichtiger." Toch loopt niet veel later een vrouw een tulpenbed in. "Dat is eigenlijk niet de bedoeling", wijst ze haar terecht.

Achter de meute aan

Even verderop in Lisse staat een hyacintenveld in bloei. Hier hangt wel een banner, maar is geen ambassadeur. Een aantal toeristen blijft netjes vóór de bloemen om foto's te maken.

Maar niet iedereen is even goed op de hoogte van de campagne, schrijft Omroep West. "Het mag niet?! Oh echt? We waren gewoon aan het rondfietsen", zegt een vrouw uit de Filipijnen die zich van geen kwaad bewust is. Haar reisgenoot: "Als we iemand erin zien staan, gaan we er ook in. We volgen de rest."

Omroep West
Dit is een artikel van

STER reclame