Amsterdam informeert snorfietsers over de maatregel ANP

Het wordt wennen voor snorfietsen en automobilisten in Amsterdam na het weekend. Vanaf maandag mogen snorscooters binnen de ring A10 niet meer op de fietspaden rijden en moeten de bestuurders een helm op. De andere grote steden, Utrecht, Den Haag en Rotterdam kijken met interesse naar de stap. Veiliger voor fietsers, is het argument, maar de scooteraars zijn bezorgd.

"Dit betekent dus dat ik met een snelheid van 25 kilometer per uur de rijbaan op moet, waar ook snel verkeer zit", zegt een snorfietser, die zich kan voorstellen dat automobilisten zich zullen ergeren aan de langzame nieuwkomers. "Auto's gaan waarschijnlijk allerlei inhaalcapriolen uithalen. Ik denk dat ongelukken met ernstig letsel hier veel vaker zullen voorkomen dan op het fietspad."

Hoe denken andere Amsterdammers over het verbod? Spoiler: behoorlijk verdeeld.

Scooters in Amsterdam voortaan op de rijbaan

Verkopers merken de gevolgen van de maatregel in de voorraden: ze blijven zitten met snorfietsen en de snellere bromscooters vliegen over de toonbank. "Waar we in 2018 80 procent snorscooters verkopen, is dat nu 80 procent bromscooter. Leveranciers blijven dus zitten met hun voorraad snorscooters."

Ook willen meer mensen van hun scooter af. "Mensen komen in de winkel en zeggen: nou, ik wil straks geen helm op mijn hoofd, dus ik kom mijn snorscooter verkopen."

Aan de andere kant is de verkoop van helmen explosief gestegen. "Er is echt een run op helmen. De afgelopen weken verkochten we er al meer dan in heel 2018", zegt de verkoper. "Maar als je een snorscooter minder verkoopt, moet je daar heel veel helmen voor in de plaats verkopen om dat te compenseren." Dat merkt hij op de balans: zijn omzet daalde met 30 procent.

Haarnetjes

Een Amsterdamse ondernemer in deelscooters is voorbereid op het nieuwe beleid en ziet het positiever in. "We breiden onze scooters uit met twee extra helmen, die we desinfecteren als we de batterij verwisselen. En we gaan haarnetjes aanleveren zodat mensen die ook kunnen gebruiken. Het zijn een paar extra stappen die we moeten doorlopen, maar het is wel te doen."

Waar scooteraars en verkopers bezorgd zijn, verwacht de e-scooterdienst dat klanten de nieuwe regels in het Amsterdamse centrum wel snappen. "Daar gaan we alles aan doen. Maar het zijn wel gelijk veel borden waar iedereen vanaf maandag op moet gaan letten."

En de fietsers zijn inderdaad vooral blij dat ze na het weekend in een groot deel van het centrum hun paden niet meer hoeven te delen. "Het is de afgelopen jaren steeds drukker geworden en dat is af en toe wel lastig. Ik weet niet of dit de oplossing is, maar er moest iets gebeuren", zegt een vrouw. "Het is wel veiliger voor de fietsers", vult een ander aan.

STER reclame